Logg på for å laste ned PDF

Introduksjon til ny lov om offentlig innkreving

69-70

1. januar 2026 trer ny innkrevingslov i kraft. Målet er å samle regelverket, forenkle prosessene og gjøre innkrevingen mer brukervennlig. For regnskapsførere og revisorer er dette en viktig endring som krever god forberedelse. Denne artikkelen er ment å gi overordnet informasjon om ny innkrevingslov, og blir den første i en serie artikler fra Skatteetaten. Kommende artikler vil gå dypere ned i enkelttemaer.

Skatteetaten, divisjon Innkreving

I denne artikkelen får du en kort introduksjon til disse temaene:

  • Én lov, én myndighet

  • Ett utleggstrekk

  • Nye regler for motregning

  • Enklere å inngå betalingsavtaler

  • Forslag om avvikling av skattetrekkskonto

  • Hva må bransjen gjøre?

  • Enkelte overgangsordninger

Én lov, én myndighet

Skatteetaten er den største offentlige kreditoren i Norge, med en årlig innkrevingsvirksomhet på om lag 2200 milliarder kroner årlig i skatter, avgifter og andre offentlige krav. Etter omstruktureringen av offentlig innkreving i årene 2015–2020 har Skatteetaten overtatt ansvaret for nesten all offentlig innkreving.

  • Statens Innkrevingssentral (SI) ble overført til Skatteetaten i 2015.

  • Skatteetaten tok over ansvaret for innkreving av toll, merverdiavgift ved innførsel og særavgifter fra Tolletaten i 2016 og 2017.

  • NAV Innkreving (NAVI) ble overført til Skatteetaten i 2018.

  • Skatteoppkreverfunksjonen ble overført fra kommunene til Skatteetaten i 2020.

Målet med omstruktureringen har vært å få en mer helhetlig og effektiv forvaltning av offentlig innkreving. Fra 2026 samles de tre innkrevingsregelverkene i én felles lov. Det skal gi enhetlige regler, bedre oversikt og mer effektiv behandling – både for skyldnere og kreditorer.

Målet med omstruktureringen har vært å få en mer helhetlig og effektiv forvaltning av offentlig innkreving.