Introduksjon til ny lov om offentlig innkreving
1. januar 2026 trer ny innkrevingslov i kraft. Målet er å samle regelverket, forenkle prosessene og gjøre innkrevingen mer brukervennlig. For regnskapsførere og revisorer er dette en viktig endring som krever god forberedelse. Denne artikkelen er ment å gi overordnet informasjon om ny innkrevingslov, og blir den første i en serie artikler fra Skatteetaten. Kommende artikler vil gå dypere ned i enkelttemaer.
Skatteetaten, divisjon Innkreving
I denne artikkelen får du en kort introduksjon til disse temaene:
Én lov, én myndighet
Ett utleggstrekk
Nye regler for motregning
Enklere å inngå betalingsavtaler
Forslag om avvikling av skattetrekkskonto
Hva må bransjen gjøre?
Enkelte overgangsordninger
Én lov, én myndighet
Skatteetaten er den største offentlige kreditoren i Norge, med en årlig innkrevingsvirksomhet på om lag 2200 milliarder kroner årlig i skatter, avgifter og andre offentlige krav. Etter omstruktureringen av offentlig innkreving i årene 2015–2020 har Skatteetaten overtatt ansvaret for nesten all offentlig innkreving.
Statens Innkrevingssentral (SI) ble overført til Skatteetaten i 2015.
Skatteetaten tok over ansvaret for innkreving av toll, merverdiavgift ved innførsel og særavgifter fra Tolletaten i 2016 og 2017.
NAV Innkreving (NAVI) ble overført til Skatteetaten i 2018.
Skatteoppkreverfunksjonen ble overført fra kommunene til Skatteetaten i 2020.
Målet med omstruktureringen har vært å få en mer helhetlig og effektiv forvaltning av offentlig innkreving. Fra 2026 samles de tre innkrevingsregelverkene i én felles lov. Det skal gi enhetlige regler, bedre oversikt og mer effektiv behandling – både for skyldnere og kreditorer.

Målet med omstruktureringen har vært å få en mer helhetlig og effektiv forvaltning av offentlig innkreving.

