Logg på for å laste ned PDF

Transaksjonsprosessen ved salg av privateid virksomhet

88-93

Salg av virksomheten er ofte den største enkeltstående økonomiske transaksjonen i en eiers liv. Prosessen kan vise seg å være mer kompleks og tidkrevende enn mange først ser for seg. Med grundige forberedelser og en strukturert prosess øker sannsynligheten både for å gjennomføre transaksjonen og å oppnå gunstige betingelser.

M.Sc. Økonomi og administrasjon (NHH)
Øyvind Thorup

Executive Director KPMG AS, Deal Advisory / M&A

MBA (NHH), M.Sc. Økonomi og administrasjon (NHH)
Torbjørn Hansen

Partner KPMG AS, Deal Advisory / M&A

Innledning

For mange eiere – enten de har bygget opp virksomheten selv eller overtatt den gjennom generasjoner – er et salg ikke bare et finansielt anliggende, det er også et spørsmål om identitet, arv og egen fremtid. Motivasjonen for et salg varierer, men vi ser ofte at det knyttes til tre hovedårsaker:

  1. Generasjonsskifte: Det finnes ingen naturlig arvtager til virksomheten.

  2. Behov for vekstkapital eller kompetanse: Eier ønsker å bringe inn en partner for videre utvikling av virksomheten.

  3. Innkommende interesse: En kjøper tar initiativ til en transaksjon.

Målet med et salg er ikke nødvendigvis kun høyest mulig pris og best mulig betingelser. Hensynet til de ansatte, kunder og lokalmiljøet veier også tungt i mange tilfeller.

Uavhengig av motivasjon og mål er det avgjørende å ha en bevisst eierstrategi og starte planleggingen i god tid. Mange eiere venter for lenge med å starte prosessen i tro om at gode resultater varer, mens erfaring viser at salg ofte bør vurderes når virksomheten er i en sterk posisjon. Dersom man planlegger å pensjonere seg om ti år, kan det være klokt å starte tankeprosessen nå.