Tax Administration 3.0 – skatt bare skjer

76-78

I juni 2025 ble det publisert en fersk rapport fra OECD om konseptet Tax Administration 3.0. Rapporten handler om hvordan skatteadministrasjoner kan gjennomføre digital transformasjon. Denne artikkelen omtaler rapporten og konseptet Tax Administration 3.0.

Statsautorisert revisor og siviløkonom
Henning Stokke

Seniorrådgiver i Skattedirektoratet, juridisk avdeling

Beskatning skal bli en sømløs og friksjonsfri prosess over tid. Det innebærer at skatt skal integreres direkte i digitale forretningsprosesser, slik at skatteplikten beregnes, rapporteres og oppfylles automatisk i sanntid.

OECDs*OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) er et samarbeidsforum for økonomiske og sosiale spørsmål med 38 medlemsland, se About | OECD arbeid med digital transformasjon av skatteadministrasjoner har pågått over tid, og har blitt formalisert og utviklet gjennom flere sentrale rapporter.*Se en rekke rapporter om skatteadministrasjoners rolle på OECD sin nettside: Tax administration | OECD Den mest sentrale publikasjonen i dette arbeidet er «Tax Administration 3.0: The Digital Transformation of Tax Administration», utgitt av OECD Forum on Tax Administration (FTA)*FTA (OECD-forumet for skatteadministrasjoner) ble opprettet i 2002 og samler skatteadministrasjoner fra over 50 OECD- og ikke-OECD-land. FTA er et forum der skatteadministrasjoner deler kunnskap, forsker og utvikler nye ideer for å forbedre skatteforvaltningen over hele verden, se OECD Forum on Tax Administration | OECD i 2020.

I juni 2025 ble det publisert en ny rapport, «Tax Administration 3.0: From Vision to Strategy», som bygger videre på visjonen i rapporten fra 2020. Der rapporten fra 2020 fokuserte på strategi, prinsipper og modellbeskrivelser, er 2025-rapporten mer praktisk orientert, og retter seg mot hvordan skatteadministrasjoner faktisk kan gå frem for å realisere Tax Administration 3.0*I det videre brukes forkortelsen «TA 3.0» i stedet for «Tax Administration 3.0». i sin organisasjon.

Rapporten fra 2020

Rapporten «Tax Administration 3.0: The Digital Transformation of Tax Administration» fra 2020 er publisert som et diskusjonsnotat fra OECD.*OECD (2020), Tax Administration 3.0: The Digital Transformation of Tax Administration, OECD, Paris. http://www.oecd.org/tax/forum-on-tax-administration/publications-and-products/tax-administration-3-0-the-digital-transformation-of-tax-administration.htm

Slagordet for TA 3.0 er at «skatt bare skjer». Tanken og visjonen er at beskatning skal bli en sømløs og friksjonsfri prosess over tid. Det innebærer at skatt skal integreres direkte i digitale forretningsprosesser, slik at skatteplikten beregnes, rapporteres og oppfylles automatisk i sanntid. Det betyr uten manuell innsending eller etterskuddsvis rapportering. Data skal hentes direkte fra kildesystemer som regnskap og betaling, og overføres til skattemyndighetene via API-er. Dette reduserer kostnader, forbedrer kontroll og bidrar til høyere etterlevelse. Prinsippet forutsetter tett samspill mellom offentlige og private aktører, og innebærer en overgang til en mer proaktiv, datadrevet og automatisert skatteforvaltning der skatten nærmest usynlig oppfylles: Den «bare skjer».

Selve begrepet Tax Administration 3.0 understreker paradigmeskiftet dette innebærer. Med denne terminologien kan Tax Administration 1.0 beskrives som en skatteadministrasjon som i stor grad er papirbasert, med mange manuelle og isolerte prosesser. Etter hvert som både skatteplikt og økonomi i sin helhet blir stadig mer digital, oppstår det en rekke nye muligheter for bruk av digitale data og analyseverktøy i skatteforvaltningen. Dette fører til forbedringer i effektivitet og kvalitet i skatteadministrasjonen, i det som kan kalles Tax Administration 2.0. Etter hvert som det blir mulig med flere sammenkoblinger mellom systemene som skattepliktige bruker til å drive virksomhet, gjennomføre transaksjoner og kommunisere, åpner det seg også en mulighet til å flytte skatteprosessene inn i disse systemene, gitt at det er tilstrekkelig kontroll og trygghet. Denne digitale transformasjonen kan kalles Tax Administration 3.0.

Hensikten med rapporten om TA 3.0 er å stimulere til debatt, både om visjonen og dens byggestener. Håpet er at dette vil føre til etablering av et felles språk og rammeverk, som vil hjelpe skatteadministrasjoner i deres digitale transformasjonsreise. Skatteadministrasjoner vil i en slik verden i mindre grad være en organisasjon som kontrollerer i ettertid, men i stedet vil skatterapporteringen være en løpende og integrert del av virksomhetens ordinære drift.

Tax Administration 3.0: Smart Falcon – et konkret fremtidig eksempel

Et konkret eksempel fra rapporten er Smart Falcon.* Se side 36 i Tax Administration 3.0: The Digital Transformation of Tax Administration (EN)Multinasjonale selskaper står i dag overfor komplekse og kostbare utfordringer knyttet til ulike nasjonale skattesystemer, varierende digitaliseringsnivå og høye krav til dokumentasjon og etterlevelse. I rapporten presenteres et fremtidsscenario der selskapet Smart Falcon – en global aktør innen selvkjørende biler og droner – viser hvordan slike utfordringer kan håndteres effektivt i en fullt digitalisert skatteverden.

Smart Falcon tilbyr integrerte reiseopplevelser med selvkjørende biler og droner på tvers av landegrenser. I 2030 er skattesystemene de møter i ulike land, tett koblet til deres digitale forretningssystemer. Indirekte skatter, som merverdiavgift og avgifter på drivstoff og infrastruktur, håndteres automatisk i sanntid. Selskapet har til enhver tid oppdatert oversikt over sine skatteposisjoner i alle land de opererer i, og skatteberegning skjer som en innebygd del av transaksjonsprosessen – med støtte fra kunstig intelligens.

Rapporteringsformater er harmonisert på tvers av land. All rapportering skjer automatisk via standardiserte grensesnitt mot myndighetenes plattformer. Systemene støtter også ulike landspesifikke regler og periodiseringer, slik at systemene til Smart Falcon alltid er oppdatert før en transaksjon gjennomføres. Dette gir høyere presisjon, færre feil og lavere risiko for etterkontroller.

Skatteadministrasjonens rolle er også sterkt endret. I stedet for å gjennomføre kontroller lenge etter at en transaksjon har skjedd, skjer kontroll og dialog i sanntid, med fokus på systemrevisjon fremfor dokumentinnsamling. Når risiko eller avvik oppdages av KI-verktøy, varsles selskapet automatisk, og det settes i gang digital dialog eller manuell vurdering ved behov. Ved tvister brukes kunstig intelligens for å gjennomgå rettspraksis og smalne inn uenighetens kjerne, og forhandlinger mellom land foregår uten unødig involvering av selskapet.

Smart Falcon har også evnen til å integrere nye selskaper raskt inn i sitt digitale økosystem, inkludert skattehåndtering. Når de kjøper opp et selskap i et nytt land, sørger standardiserte formater og grensesnitt for sømløs overgang, uten at det er behov for manuell tilpasning.

Selskapet benytter en logistikkplattform som overvåker verdikjeden i sanntid, og samarbeider tett med myndighetene. Data om varer, tjenester og betalinger er digitalt tilgjengelig og koblet til toll- og avgiftssystemer. Dette gjør at fysisk kontroll blir målrettet og effektiv, og oppdaterte tollsatser og krav håndteres uten driftsforstyrrelser.

I sum illustrerer Smart Falcon-scenarioet hvordan en harmonisert, datadrevet og integrert tilnærming til skatt kan redusere byrdene for næringslivet, øke etterlevelsen, styrke forutsigbarheten og forbedre samarbeidet mellom skattepliktige og myndigheter. Dette er kjernen i visjonen om at «skatt bare skjer».

Rapporten fra 2025

Rapporten, «Tax Administration 3.0: From Vision to Strategy», fra juni 2025 er også publisert som et diskusjonsnotat fra OECD.*OECD (2025), Tax Administration 3.0: From Vision to Strategy, OECD, Paris, https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-issues/tax-administration/tax-administration-3-0-from-vision-to-strategy.pdf

Rapporten handler om hvordan slagordet «skatt bare skjer» fra TA 3.0 kan gjøres til praktisk virkelighet. Rapporten er utviklet for å støtte ledere i å vurdere hvordan transformasjonen i deres skatteadministrasjon bør gjennomføres, med utgangspunkt i visjonen som beskrives i rapporten fra 2020.

Rapporten tar for seg en rekke sentrale spørsmål som:

  • hvordan sette en tydelig retning fra toppen

  • hvordan gjøre strategien relevant for de ansatte i deres daglige arbeid

  • hvordan prioritere digital transformasjon i en hektisk hverdag

  • hvordan forankre en brukerorientert tankegang i styring og prosesser

  • hvordan håndtere kapasitetsutfordringer i driften

  • hvordan forstå behovene til økosystemet innen skatt

Å oppnå en TA 3.0-operativ tilstand er en reise, og et viktig poeng i rapporten er at den anerkjenner at hver skatteadministrasjon starter denne reisen fra ulike utgangspunkt. Det gjelder både med tanke på politikk og regelverk, og med hensyn til administrativ praksis og kultur. I tillegg vil teknologien og mulighetene for transformasjon fortsette å utvikle seg over tid. Et gjennomgående trekk er behovet for samarbeid og samspill med andre deler av offentlig sektor, privat sektor og internasjonalt.

Skatteetatens rolle

Skattedirektør Nina Schanke Funnemark er nestleder i OECDs Forum on Tax Administration (FTA), og har hatt et særskilt ansvar for forumets arbeid med TA 3.0. Skattedirektøren har blant annet støttet opp om at informasjonsutvekslingen mellom landene skal gå automatisk og så raskt som mulig, i tråd med TA 3.0. Konkret jobbes det med å få etablert løsninger for bedre informasjonsflyt over landegrenser, og mellom skatteadministrasjoner og tredjeparter, basert på den informasjonen skatteadministrasjonene allerede har tilgang til.*Se pressemelding 13. november 2024: Skattedirektøren får sentral rolle i OECDs skattenettverk - Skatteetaten

Skatteetaten arbeider også med å sette brukeren i sentrum, bli mer datadrevet og få ting til å skje i sanntid, i tråd med TA 3.0. Det handler blant annet om i større grad å åpne for private aktører i økosystemet. Regnskapsførere, leverandører av økonomisystemtjenester og banker kan bidra til at det blir enklere for næringslivet å etterleve regelverk, og betale riktig skatt. Det finnes allerede eksempler på at private aktører bygger regler og logikk for rapportering av offentlige avgifter inn i sine systemer, slik at brukerne får påminnelser og hjelp til å gjøre det riktig i de verktøyene de bruker til daglig.*Se innlegg fra Skatteetaten på NOKIOS-konferansen 2021 (NOKIOS - Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor): Internasjonalt samarbeid er nøkkelen til digitalisering av offentlig sektor - NOKIOS

Oppsummert

Rapporten om TA 3.0 fra 2020 introduserer en visjon for fremtidens skatteforvaltning, der skatt skjer automatisk gjennom integrasjon i skattepliktiges digitale systemer – «skatt bare skjer». Rapporten er konseptuell, med fokus på muligheter knyttet til sanntidsdata og automatisering.

Rapporten om TA 3.0 fra 2025 følger opp denne visjonen, men er mer praktisk rettet. Den beskriver konkrete erfaringer og løsninger fra skattemyndigheter som har begynt å implementere TA 3.0. Eksempler inkluderer bruk av kunstig intelligens, systemrevisjon i sanntid og automatisert rapportering via API-er.

Begge rapportene deler samme mål: en sømløs og datadrevet skatteforvaltning. Forskjellen er at rapporten fra 2020 beskriver hva som kan skje, mens rapporten fra 2025 viser hvordan det faktisk skjer – med økt vekt på operasjonalisering, internasjonal standardisering og samarbeid med næringslivet.

I TA 3.0 er skattemyndighetenes rolle betydelig endret sammenlignet med i dag. Rollen går fra å være en kontrollør og innkrever i etterkant, til å bli en proaktiv, digital og integrert aktør i skattepliktiges økosystem. Skattemyndighetene vil med andre ord dermed bli en digital tilrettelegger, som jobber forebyggende og tett integrert med næringslivet for at skatt skal «bare skje».

Tax Administration 3.0: Et reelt eksempel fra Norge

Det er en rekke eksempler fra ulike land som har implementert ulike deler av TA 3.0. Fra Norge er samtykkebasert lånesøknad trukket frem i rapporten som et ledende eksempel.* Se side 50 i Tax Administration 3.0: The Digital Transformation of Tax Administration (EN)

Samtykkebasert lånesøknad beskrives i rapporten som en ny ordning for å forenkle lånesøknader. Tidligere måtte søkere samle og sende inn bestemte typer dokumentasjon på inntekt til långivende bank. Dette ville deretter bli gjenstand for vurdering og kontroll av banken. Under den nye ordningen kan banker nå, i stedet for å motta informasjon fra søkere, motta nødvendig informasjon digitalt fra Skatteetaten, gitt at skattepliktig har gitt samtykke for engangsbruk. Den høye påliteligheten til informasjonen gjør at mange lånesøknader kan vurderes automatisk i løpet av få minutter, noe som reduserer kostnader og gir raskere svar på søknader. Alle norske banker deltar i ordningen.

Besparelsene knyttet til ordningen for skattebetalere, bedrifter og myndigheter er anslått å være 13 milliarder kroner over 10 år.* Se side 19 i Aktivitetsrapport for DSOP (Digital Samhandling Offentlig Privat) for 2022: DSOP-Aktivitetsrapport-2022-Aktivitetsrapport-V.20.pdf