Logg på for å laste ned PDF

Ett utleggstrekk og hva det innebærer av endringer

72-73

I forrige utgave av Revisjon og Regnskap ga Skatteetaten en introduksjon til ny innkrevingslov som trer i kraft 1. januar 2026. I denne og påfølgende artikler vil vi beskrive noen av endringene som regnskapsførere, revisorer og arbeidsgivere bør kjenne til.

Skatteetaten

Ny ordning for utleggstrekk

Den nye ordningen vil samordne kravene fra ulike innkrevere, slik at det bare vil løpe ett utleggstrekk mot samme arbeidstaker.

En av de større endringene er innføringen av en ny og helhetlig ordning for utleggstrekk. Dagens ordning, hvor både alminnelig namsmann, Skatteetaten og kommunene kan beslutte utleggstrekk, har vært lite samordnet og krevende for både ansatte og arbeidsgivere. Arbeidsgivere må i dag forholde seg til flere ulike trekkpålegg fra forskjellige myndigheter. Det gjør administrasjonen av utleggstrekk tidkrevende og komplisert. Samtidig kan de ansatte med utleggstrekk oppleve dagens ordning som lite fleksibel, spesielt hvis deres økonomiske situasjon endrer seg og det blir behov for å justere trekkets størrelse. Det nye lovverket vil gi betydelige forenklinger og forbedringer for både ansatte og arbeidsgivere, samtidig som den sikrer en mer effektiv og rettferdig innkreving.