En ny digital mulighet for hele revisjonsbransjen:

Revisorforeningen blir navet i digitalt samarbeid med Skatteetaten

28-29

I en tid der digitalisering står i fokus, har Revisorforeningen tatt på seg en viktig og ansvarsfull rolle som kontaktpunkt for bransjen i samarbeidet med Skatteetaten. Dette initiativet representerer et spennende skritt mot å forbedre tilgangen til skatterelaterte data for hele revisjonsbransjen.

Statsautorisert revisor
Ruben Bjerketveit

Fagsjef revisjon, Revisorforeningen

Bakgrunn for samarbeidet

En segmentavtale mellom Skatteetaten og Revisorforeningen om datadeling er under utvikling og nærmer seg ferdigstilt.

Skatteetaten har identifisert revisjonsbransjen som en sektor, eller segment, for samarbeid. Med den planlagte avviklingen av Altinn 2-systemet innen sommeren 2026 vil dagens løsninger uansett måtte endres. Skatteetaten er opptatt av at deling av skattedata skal gi fordeler både for revisorene og Skatteetaten i hvordan vi løser våre samfunnsoppdrag. Løsningene skal være effektive og godt tilpasset formålet. Det må også sikres at datadelingen skjer innenfor de rammene lovgivningen setter til taushetsplikt og personvern, Revisorforeningen skal være «segmentansvarlig» i dette samarbeidet – et samlet kontaktpunkt for innholdet i og oppkoblingen til delingstjenestene. Videre ligger det et stort potensial i utvikling av nye løsninger.

De skatterelaterte dataene er opplysninger revisor allerede har rett til å se ved utøvelse av lovfestet revisjon. Skatteetaten har avklart at tilgang til opplysningene ikke er avhengig av den enkelte klients samtykke. Revisorrollen slik den er definert i revisorloven, vil være det juridiske grunnlaget for datadelingen i dette segmentsamarbeidet.

Forventninger til fremdrift

En segmentavtale mellom Skatteetaten og Revisorforeningen om datadeling er under utvikling og nærmer seg ferdigstilt. Vi har etablert en arbeidsgruppe bestående av representanter fra ledende revisjonsfirmaer innenfor ulike kundesegmenter. Arbeidsgruppen samarbeider med Skatteetaten for å vurdere hvilke typer data og tjenester som er mest kritiske for bransjen. De første API-ene*API-ene gir mulighet for å programmere direkte nettbasert tilgang i revisjonsforetakenes systemer til definerte data fra Skatteetatens databaser, typisk ved (automatisert) spørring på klientens organisasjonsnummer. fra det nye systemet til Skatteetaten forventes å være tilgjengelige i løpet av andre halvdel av 2025.

API-er som vil kunne være klare allerede rundt avtaleinngåelsen, er:

  • Fastsatt skattemelding

  • Krav og betalinger

  • Beregnet skatt, skatteberegningsgrunnlaget og summert skattegrunnlag

Litt lenger frem

  • API for deling av data om inntektsmottakere for virksomhet som revideres

  • API-deling fra Mva.-register

Enda lenger frem (tjenester som krever utvikling hos Skatteetaten)

  • API for deling av data om opplysningspliktig/virksomhet (innrapportert i a-meldingen)

  • API for deling av mva.-meldinger

Fordeler og utfordringer

Fordeler

Samarbeidet med Skatteetaten gir flere fordeler, inkludert:

  • Direkte tilgang til Skatteetatens data: Dette vil effektivisere revisjonsprosessene og redusere tiden det tar å verifisere informasjon.

  • Bedre tilpassede API-er: Ved å ha en segmentansvarlig vil revisjonsbransjens behov bli prioritert i utviklingen av fremtidige API-er, noe som sikrer at vi får mulighet til å utnytte dataene mest mulig effektivt.

  • Økt samarbeid og ressursdeling: Den nye samarbeidsmodellen vil muliggjøre deling av kunnskap på tvers av ulike revisjonsfirmaer, noe som kan føre til innovasjon og forbedring av revisjonspraksis generelt.

Utfordringer

Samtidig må vi være oppmerksomme på flere utfordringer:

  • Ressursallokering: Implementeringen av nye systemer og prosesser krever betydelige ressurser, både menneskelige og finansielle. Revisorforeningen blir et bindeledd mellom revisjonsbransjen og systemleverandørene. Dette er en ny tjeneste vi må levere på.

  • Teknologisk kompetanse: Det er nødvendig med høy teknologisk kompetanse i Revisorforeningen for å kunne håndtere de nye løsningene og sikre optimal utnyttelse av tilgjengelige data.

  • Utviklingskostnader: Nye løsninger kan innebære kostnader til utvikling og implementering. Det vil bli viktig å finne en balanse mellom kostnadseffektivitet og teknologisk avanserte systemer.

Veien videre

Revisorforeningen har til hensikt å formalisere segmentavtalen med Skatteetaten, samtidig som vi opprettholder vårt nåværende bemanningsnivå. Arbeidsgruppen vil spille en sentral rolle i de operative ansvarsområdene under overgangen. Vi vil kontinuerlig vurdere og justere vår tilnærming for å sikre at vi leverer på de forpliktelsene som forventes av oss i denne viktige rollen.

Vi antar samarbeidet vil bli formalisert annet halvår 2025. Følg gjerne med på revisorforeningen.no og våre nyhetsbrev hvor vi offentliggjør informasjon om de praktiske detaljene.

Sammen kan vi bidra til å forme fremtiden for revisjonsbransjen i Norge, og vi ser frem til å samarbeide med Skatteetaten for å nå dette målet.