Logg på for å laste ned PDF

CBAM planlegges innført i Norge i 2027

48-49

Fokus på tollbehandling

I en artikkelserie vil vi sette søkelys på spørsmål knyttet til tollbehandling av varer. Artiklene vil blant annet omfatte import- og eksportprosedyrer, regelverket knyttet til frihandelsavtaler, særavgifter og tiltak i forbindelse med Brexit. Forfatter er tollrådgiver ved BDO Advokater AS.

Tollrådgiver
Cato Huseby

Senior Manager, BDO Advokater

Det er et mål at EUs nye regelverk for karbonprising på importerte varer innføres i EU i 2026 og i Norge fra 2027. Mekanismen som innføres gjennom en EU-forordning, kalles karbongrensejusteringsmekanismen “CBAM”. CBAM skaper endringer for norsk næringsliv for enkelte varegrupper.

CBAM planlegges innført i Norge i 2027

Det er et mål at EUs nye regelverk for karbonprising på importerte varer innføres i EU i 2026 og i Norge fra 2027. Mekanismen som innføres gjennom en EU-forordning, kalles karbon­grensejusteringsmekanismen “CBAM”. Hensikten med CBAM er å hindre at europeisk industri flytter produksjonen til land med lavere prising på utslipp enn det EU har i klimakvotesystemet.

EU vedtok i 2023 en mekanisme som skal prise utslipp fra produksjonen av noen bestemte varer som importeres til det indre markedet fra land utenfor EØS-området. Dette vil i første omgang gjelde sement, elektrisitet, gjødsel, jern, stål, aluminium og hydrogen.

Europakommisjonen skal vurdere å inkludere flere varegrupper i løpet av 2025.  

I dag unntas varepartier med en verdi under 150 euro fra regelverket. Europakommisjonen har nylig foreslått at importører som importerer mindre enn 50 tonn i året av en CBAM-vare, skal unntas. Hvis forslaget blir vedtatt, betyr det at færre importører vil omfattes av regelverket. Forslaget er i skrivende stund til behandling i EU.