Logg på for å laste ned PDF

Safe Harbour under suppleringsskatteloven (Pillar 2) i Norge

57-60

Norge har innført deler av OECDs modellregler om global effektiv minimumsskatt på 15 prosent («Pillar 2»)1 i lov om suppleringsskatt som trådte i kraft 1. januar 2024. Reglene innebærer betydelige endringer i beskatningen av foretak som er omfattet. Enheter som er del av et multinasjonalt konsern med konsolidert global omsetning over 750 millioner euro i to av de siste fire årene, omfattes av reglene. Suppleringsskatteloven i Norge innebærer også at rene norske konsern omfattes.

Advokat
Hilde Annette Skougstad Gamkinn

Manager i KPMG Law

1. Regler om Safe Harbour*Pillar 2 er en del av OECDs Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)-prosjekt. Formålet er å bekjempe skatteunndragelse og utnyttelse av hull i skattesystemet av multinasjonale selskaper. Pillar 2-reglene, også kjent som ”Globe Rules” (Global anti-Base Erosion Rules), skal sikre at multinasjonale selskaper (MNE) betaler en minimumsskatt på sine inntekter uavhengig av hvor de opererer. Dette skjer gjennom tre regler: hovedregel (i) om skatteinkludering (Income Inclusion Rule forkortet (IIR), der utgangspunktet er at morselskapet øverst i eierkjeden blir suppleringsskattepliktig for en eventuell underbeskattet inntekt for konsernenheter i en annen jurisdiksjon. Suppleringsskatten er differansen mellom en skattesats på 15 prosent og den faktiske beskatningen. Nasjonal suppleringsskatt er regel nummer 2 (Qualified Domestic Minimum Top-up Tax forkortet QDMTT) og innebærer at den enkelte lokale konsernenhet svarer sin andel av suppleringsskatt i hjemlandet. Regel nummer tre om skattefordeling) Undertaxed Profit Rule (UTPR) får virkning dersom beregnet suppleringsskatt fra underbeskattede konsernenheter ikke fanges opp av de to førstnevnte reglene.

Suppleringsskatteloven § 5-7 gir departementet fullmakt til å fastsette Safe Harbour-regler som godkjennes av Inclusive Framework.* Prop. 29 LS (2023-24) Lov om suppleringsskatt, s. 46. Regler om Safe Harbour er implementert i forskrift til suppleringsskatteloven som ble publisert og trådte i kraft 26. mars 2024, med virkning for inntektsåret 2024.* Norske regler om Safe Harbour er regulert i forskrift, slik at nye Safe Harbour-regler kan implementeres i internretten raskere.

Reglene om Safe Harbour skal forenkle og redusere administrasjons- og etterlevelseskostnader ved å gi blant annet lavere kostnader, samt forenklede beregninger og rapporteringsplikter for både skattytere og skatteadministrasjoner.* Prop. 29 LS (2023-24) Lov om suppleringsskatt, s. 76. Det er valgfritt for omfattede konsern å benytte en Safe Harbour-regel. Som utgangspunkt gjøres valget årlig og for én og én jurisdiksjon. Med Safe Harbour menes «regler som gir rapporterende konsernenhet en valgadgang til å sette suppleringsskatten i en jurisdiksjon til null for et regnskapsår, dersom vilkårene for å bruke den aktuelle Safe Harbour-regelen er oppfylt».* Forskrift til suppleringsskattelov § 5-7-1 (definisjon).

Det er hittil gitt tre Safe Harbour-regler gjennom OECD Inclusive Framework*OECD Inclusive Framework on BEPS er en internasjonal gruppe med ca. 140 land og jurisdiksjoner som samarbeider for å implementere tiltak mot skatteunndragelse og aggressiv skatteplanlegging. Rammeverket er en del av OECDs prosjekt for å bekjempe Base Erosion and Profit Shifting (BEPS), med fokus på strategier multinasjonale selskaper kan bruke for å redusere skatter ved å flytte overskudd til lav- eller nullskattejurisdiksjoner., og det kan komme flere. Det er foreløpig implementert en midlertidig og en permanent regel om Safe Harbour i norsk rett. Det betyr at et omfattet konsern på visse vilkår kan sette ordinær suppleringsskatt i en jurisdiksjon til null, og også forenkle sin rapporteringsplikt.*Prop. 29 LS (2023-24) Lov om suppleringsskatt på underbeskattet inntekt i konsern, s. 53.

Suppleringsskattepliktige fastsetter eget grunnlag for og beregner suppleringsskatt selv. Konsernenheter og faste driftssteder rapporterer suppleringsskatt i informasjonsmeldingen GloBE Information Return (GIR). GIR er utarbeidet av OECD Inclusive Framework, og vil bli utvekslet mellom jurisdiksjonene. I tillegg kommer levering av norsk suppleringsskattemelding, der det bare er selskap som faktisk betaler suppleringsskatt etter suppleringsskatteloven som skal levere slik melding. Skattemeldingen skal i utgangspunktet bare inneholde opplysninger ikke opplyst om i GIR. GIR skal også fylles ut dersom et omfattet konsern benytter seg av en Safe Harbour. Det skal her blant annet opplyses om hvilken Safe Harbour-regel som er benyttet. I tillegg må enheten fylle ut poster med opplysninger om inntekt og skatt, avhengig av hvilken Safe Harbour som er benyttet.