Revisors rolle i kompensasjonsordning 1 og 2
Revisor eller autorisert regnskapsfører skal bekrefte innholdet i søknader som gjelder støtte både i kompensasjonsordning 1 og 2. I artikkelen ser vi på krav om bekreftelser, grunnlaget for å avgi disse og nødvendige kontrollhandlinger.
Fagsjef rammebetingelser i Revisorforeningen

Kompensasjonsordning 1
I den første kompensasjonsordningen var det mulig å søke om kompensasjon for en andel av faste kostnader for bedrifter med en betydelig nedgang i omsetning som følge av koronapandemien i perioden mars–august 2020.
Ordningen er forvaltet av Skatteetaten. I portalen – skatteetaten.no/kompensasjonsordning/ – får søkerne blant annet en oversikt med status på sine søknader (utkast, behandles, innvilget, avslått, bekreftet). Det er videre mulighet til å sende inn endringssøknad. Opplysninger fra den sist innsendte søknaden er forhåndsutfylt. Den eneste måten å varsle om feil og rette søknaden, er å sende inn endringssøknad i portalen. Nærmere informasjon om ordningen finnes på revisorforeningen.no/status-koronatiltak og i søknadsportalen skatteetaten.no/kompensasjonsordning/.
Krav om bekreftelser
Revisor eller autorisert regnskapsfører skal bekrefte innholdet i søknaden og – hvis foretaket gikk med underskudd i 2019 – eventuelt forbedret resultat i januar–februar 2020. Det er etablert en løsning for avgivelse av bekreftelser i portalen (skatteetaten.no/kompensasjonsordning/endre/). Revisor eller regnskapsfører som skal avgi bekreftelser, får en egen oversikt i portalen over søknader som venter på bekreftelse og som er bekreftet.
Når?
Det skal avgis bekreftelse fra revisor eller regnskapsfører på søknader for de månedene hvor søkeren har fått tildelt tilskudd over 15 000 kroner. Beløpsgrensen gjelder for bekreftelse som skal legges frem sammen med årsregnskapet for 2020 (skattemeldingen for søker som ikke er regnskapspliktig). Skatteetaten kan i alle tilfeller be om at det legges frem bekreftelse. Skatteetaten gjennomfører også kontroller uten å be om bekreftelse.
Bekreftelse på innholdet i søknaden
Grunnlaget for å avgi bekreftelse på innholdet i søknaden erkontrollhandlinger fastsatt av Skattedirektoratet i «Veiledning om revisors og autorisert regnskapsførers bekreftelse av innhold i søknad om tilskudd for foretak med stort omsetningsfall», som du finner på skatteetaten.no/kompensasjonsordning/regelverk/bekreftelse/.
Det er angitt nærmere kontrollhandlinger for alle opplysningene i søknaden som er egnet for en slik kontroll. Dette gjelder i første rekke opplysningene om omsetning og faste uunngåelige kostnader. Det skal kontrolleres at det foreligger en oppstilling som underbygger omsetningstallene som ligger til grunn for søknaden i henhold til forskriften § 4–6. Det skal utføres spesifikke kontrollhandlinger mot oppgitt omsetning i tilskuddsmåneden og sammenligningsmåneden (omsetningsfall) og i januar–februar 2019 og 2020 (vekstfaktor). Kontrollhandlingene mot faste uunngåelige kostnader skal utføres for hver post i oppstillingen, jf. kostnadspostene som etter forskriften § 3–2 (2) kan tas med i søknaden. Kontrollhandlingene baserer seg på tilfeldig utvalg av regnskapsdokumentasjon.
I tillegg er det angitt kontrollhandlinger rettet mot opplysninger om
næringstype og om det drives delt næring
enkeltpersonforetak og ansvarlig selskap skal opplyse om inntekt fra virksomheten er hovedinntektskilden
andre mottatte offentlige tilskudd og inntektssikring som er gitt i forbindelse med virusutbruddet
opplysning om virksomheten anses stengt av staten
Hvis en kontroll avdekker feil, må søknaden rettes og den aktuelle kontrollen utføres på nytt. Det er ikke noen vesentlighetsgrense.
Revisor eller regnskapsfører avgir bekreftelse ved å krysse av for hver søknad i portalen. Med denne avkrysningen avgir revisor eller regnskapsfører følgende bekreftelse:
«Vi har gjennomført de handlinger som følger av Veiledning om revisors og autorisert regnskapsførers bekreftelse av innhold i søknad om tilskudd for foretak med stort omsetningsfall. Handlingene ble utført for å bekrefte innholdet i søknaden, jf. kompensasjonsforskriften § 4–5.
Våre handlinger har ikke avdekket feil. Vår bekreftelse er utelukkende utarbeidet for det formål som er beskrevet i andre avsnitt i denne bekreftelsen og er derfor ikke egnet til andre formål.»
Det er ikke mulig å avgi en modifisert uttalelse. Revisor eller regnskapsfører kan bare avgi sin bekreftelse dersom kontrollhandlingene ikke har avdekket feil. Hvis kontrollhandlingene har avdekket feil, må foretaket sende inn korrigert søknad. Bekreftelsen skal da avgis til den korrigerte søknaden. Kontrollhandlingen som avdekket feilen, må utføres på nytt på bakgrunn av den korrigerte søknaden og med nytt tilfeldig utvalg der dette er aktuelt.
Bekreftelse på forbedret resultat i januar/februar 2020
Tilskuddet begrenses av tidligere underskudd. Utgangspunktet er ordinært resultat før skattekostnad i siste regnskapsår som avsluttes før 1. mars 2020, men foretaket kan i stedet legge til grunn et forbedret ordinært resultat før skattekostnad i januar og februar 2020. Dette resultatet skal i tilfelle være bekreftet av revisor eller regnskapsfører.
Skattedirektoratet har fastsatt kontrollhandlinger som grunnlag for å avgi bekreftelse på forbedret resultat i januar/februar 2020, som du finner på samme sted i portalen som kontrollhandlingene for innholdet i søknaden. Revisor kan alternativt avgi bekreftelsen på grunnlag av en revisjon.
Forbedret resultat i januar/februar 2020 bekreftes med en egen avkrysning i portalen. Revisor som bekrefter på grunnlag av en revisjon, må på forhånd ha oversendt signert beretning til klienten. Gjennomføres de fastsatte kontrollhandlingene, er det tilstrekkelig å bekrefte i portalen.
Retting av søknaden etter at bekreftelse er avgitt
Søknaden må i noen tilfeller rettes selv om det var gitt korrekte opplysninger da søknaden ble sendt inn. Dette gjelder for eksempel hvis søkeren i ettertid har mottatt tilskudd som erstatter tapt inntekt (se nedenfor om tilskudd fra kommuner). Skattedirektoratet har lagt til grunn i den første ordningen at søknaden må rettes uansett ved avvik mellom estimatet og endelig konstatert kostnad. Det må avgis ny bekreftelse på den rettede søknaden.
Bekreftelse etter at Skatteetaten har gjennomført kontroll
Alle søknader skal bekreftes selv om Skatteetaten har gjennomført kontroll av søknaden. Har Skatteetaten fattet vedtak om tilbakebetaling av tilskudd, ev. gitt overtredelsesgebyr, må foretaket sende inn ny rettet søknad før revisor/regnskapsfører kan avgi bekreftelse. Rettet søknad må være i samsvar med grunnlaget for vedtaket – selv om vedtaket er påklaget.
Hvis Skatteetaten ikke har fattet noe vedtak etter kontroll, kan ikke søknaden dermed anses som godtatt av Skatteetaten. Revisor eller regnskapsfører må bekrefte søknaden på selvstendig grunnlag.

Søknaden må i noen tilfeller rettes selv om det var gitt korrekte opplysninger da søknaden ble sendt inn.
Rettelse av søknad – frister
Det er pliktig å varsle om feil i søknaden. Plikten gjelder uten noen frist. Det er også adgang til å rette opplysninger som vil gi høyere tilskudd. Det er foreløpig ikke satt noen frist for dette. Søknaden må da rettes og sendes inn på nytt.