Omregistreringsavgiften erstattes av moms på brukte kjøretøyer
Departementet foreslår en flat «eierregistreringsavgift» som et registreringsgebyr, samt å oppheve momsfritaket for tidligere registrerte kjøretøyer. Dermed unngås også logikkbristen når departementet hevder at avisene med 0% moms og full fradragsrett mottar statsstøtte, ettersom bruktbilhandlerne i så fall har tilsvarende subsidier.

Advokat
Partner i Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA
Omregistreringsavgiften er uforenlig med en merverdiavgift som indirekte skattlegger privat forbruk og like fullt er nøytral for næringslivet. Omregistreringsavgiften er fra 50-tallet og har vært seiglivet. Den burde opphørt da momsordningen for brukte varer kom i 1996. I stedet fikk vi de tilbakeføringsreglene for moms på utleiekjøretøy som nå blir opphevet. Da engangsavgiften ble lagt om i 2001, la det nye hindringer i veien for fjerning av omregistreringsavgiften. Engangsavgiften er nå holdt utenfor momsgrunnlaget på nye biler, og må dermed også holdes utenfor i bruktbilprisene. Departementets løsning er å redusere beregningsgrunnlaget til en prosentandel av faktisk salgsvederlag etter regler som anvendes i Danmark.Var momsgrunnlaget ved første avgiftsberegning 40% av opprinnelig salgspris, vil grunnlaget ved videresalg utgjøre 40% av faktisk salgsverdi. Det blir en gave til storbilene.