Frivillig bærekraftsrapportering
I denne artikkelen vil vi se litt nærmere på den frivillige bærekraftstandarden VSME, hvem den er ment for, innholdet i den og hva det innebærer å rapportere bærekraftsinformasjon etter denne standarden.
Director Fagavdelingen, BDO

Associate Bærekraft i Revisjon, BDO

Hvorfor VSME?
Som en del av EU-kommisjonens SME Relief Package (2023)*https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/sme-relief-package_en har EFRAG utviklet Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs (VSME). Dette er en frivillig standard for bærekraftsrapportering rettet mot unoterte mikro-, små og mellomstore foretak (SMB-er) som ikke er omfattet av plikten til å rapportere bærekraft etter CSRD/regnskapsloven. Målet er å tilby et enkelt, strukturert og standardisert rammeverk som gjør det mulig for SMB-er å rapportere relevant ESG-informasjon uten å pådra seg unødvendig rapporteringsbyrde.
VSME er utviklet for å møte flere behov, men er først og fremst utformet for at SMB-er kan levere etterspurte bærekraftsdata til større selskaper i verdikjeden, banker og investorer på en kostnadseffektiv måte. VSME gir et felles verktøy som kan erstatte varierende og ukoordinerte ESG-spørreskjemaer og på den måten lette SMB-ers rapporteringsbyrde. Ved utarbeiding av standarden ble det foretatt en omfattende gjennomgang av hva SMB-er ble spurt om å levere av bærekraftsdata, og standardens rapporteringskrav ble i stor grad utformet for å imøtekomme dette. Samtidig er VSME også et nyttig verktøy for foretakenes interne arbeid med bærekraft, og kan bidra til strategisk utvikling, økt innsikt og forbedret konkurranseevne. Strukturerte og pålitelige ESG-data kan videre styrke SMB-ers muligheter for grønn finansiering og tillit hos långivere.
En forutsetning for at standarden skal kunne bidra til å redusere byrden med å rapportere etterspurte bærekraftsdata, er at den får bred utbredelse og aksept både hos rapporterende foretak, og hos dem som etterspør bærekraftsinformasjonen. EU-kommisjonen har derfor gitt en anbefaling* https://eur-lex.europa.eu/eli/reco/2025/1710/oj/eng om at ikke-noterte SMB-er og mikroforetak som ønsker å rapportere bærekraftsinformasjon frivillig, gjør det i samsvar med VSME-standarden. Det samme har Finansdepartementet anbefalt* https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/standarder-for-frivillig-barekraftsrapportering-tilgjengelig-pa-norsk/id3100519/ for norske foretak. Finansdepartementet har derfor oversatt standarden til norsk for å gjøre det lettere for norske foretak å anvende standarden. EU-kommisjonen har bedt store selskaper og finansielle mellommenn (slik som f.eks. banker, investeringsfond og forsikringsselskaper) om å bruke prinsippet om proporsjonalitet når de samarbeider med små og mellomstore bedrifter (SMB-er), og til å vise tilbakeholdenhet når de ber om informasjon fra SMB-er i verdikjeden. Etter anbefalingen bør større selskaper og finansielle mellommenn, så langt det er mulig, begrense slike forespørsler til informasjon som er i samsvar med det som fremgår av VSME-rapporteringen.
Målgruppen for rapportering etter VSME
Målgruppen for standarden er unoterte mikro-, små og mellomstore foretak, som for norske forhold betyr foretak som er under minst to av følgende tre terskler:
Balansesum: 290 millioner kroner
Salgsinntekter: 580 millioner kroner
Gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 250 årsverk
Med unoterte foretak menes her foretak som ikke er notert på regulert marked i EØS.
Et formål har vært å omfatte de foretakene som ikke har plikt til å rapportere bærekraft etter CSRD/regnskapsloven. Da standarden ble utformet, ble den ikke tilpasset hensyn og omstendigheter aktuelt for større foretak. Omnibus (se nærmere omtale nedenfor) vil medføre en reduksjon i antall foretak som får plikt til å rapportere bærekraft, og dermed en utvidelse av antall foretak som kan tenkes å rapportere frivillig. Det vil derfor bli behov for å vurdere endringer i standarden for å tilpasse til en utvidet målgruppe.
Omnibus
EU-kommisjonens Omnibus-forslag fra februar 2025 innebærer en omfattende revisjon av bærekraftsrapporteringen under CSRD. Hovedmålet er å redusere den administrative byrden og styrke konkurransekraften til foretak i EU, og forslaget innebærer blant annet at tersklene for rapporteringsplikt heves betydelig. Etter forslaget er det kun store foretak med mer enn 1000 ansatte som får rapporteringsplikt. I skrivende stund, det vil si oktober 2025, er det ikke avgjort hva som blir de endelige tersklene for rapporteringsplikt. Men at de kommer til å heves fra dagens nivå, er utvilsomt. EU-kommisjonen foreslår at det vedtas en frivillig rapporteringsstandard basert på VSME som også skal favne de foretakene som, grunnet Omnibus, faller ut av virkeområdet for bærekraftsrapportering. Det er foreslått at denne vedtas som en delegert rettsakt, noe som vil gi den rettslig virkning, og gjøre den egnet som referansepunkt for rapporteringskrav i verdikjeden. Et sentralt element i Omnibus-forslaget er da også innføringen av et såkalt “value chain cap”, som skal begrense hvilke ESG-data selskaper underlagt CSRD, kan kreve fra sine leverandører og samarbeidspartnere. Denne grensen skal defineres av den frivillige VSME-standarden. Signalet så langt*Dette ble uttalt på et seminar avholdt av EFRAG om VSME 6.oktber 2025, og bl.a. representant fra det danske formannskapet i Rådet samt leder av Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union) i Europakommisjonen deltok. er at den delegerte rettsakten i svært stor grad vil baseres på VSME, og at det vil bli gjort minimale endringer fra gjeldende VSME, selv om antall foretak som vil omfattes av den, økes som følge av Omnibus.
Standardens oppbygning og innhold
VSME-standarden er bygget opp etter en modulbasert struktur som gjør det mulig for virksomheter å tilpasse rapporteringsomfanget både til verdikjedens informasjonsbehov og til egne forutsetninger. Denne fleksible tilnærmingen legger til rette for at selskaper kan starte med et grunnleggende sett opplysninger, og gradvis utvide rapporteringen i takt med behov og ressurser.
Standarden har to moduler, en grunnmodul og en detaljert modul. Begge modulene er strukturert etter fire hovedområder: generell informasjon, miljødimensjon (E), sosiale dimensjoner (S) og styringsdimensjonen (G).
Hver av modulene har en tilhørende veiledning som både gir forklaringer til hva som menes med opplysningskravet, gir forslag til hvordan opplysningene kan presenteres og også gir veiledning til hvordan indikatorer skal beregnes. Avslutningsvis inneholder standarden tre vedlegg. Vedlegg A definerer sentrale begreper, mens vedlegg B gir en oversikt over mulige relevante bærekraftstemaer (identisk med temalisten i European Sustainability Reporting Standards (ESRS) 1). Vedlegg C gir bakgrunnsinformasjon rettet mot brukere av rapportert informasjon, med særlig vekt på finansielle aktører.
Grunnmodulen
Grunnmodulen danner utgangspunktet for rapporteringen. Den omfatter følgende opplysningskrav:
Opplysningskrav: |
Eksempler på opplysninger som kreves: |
Kommentar/veiledning: |
|
|---|---|---|---|
Generelle opplysninger |
B1 – Grunnlag for utarbeiding |
Hvilken modul av VSME som er benyttet Om rapporten er utarbeidet på konsolidert nivå eller kun for foretaket Diverse opplysninger om foretaket, herunder organisasjonsform, NACE-koder, balansestørrelse, omsetning, antall ansatte, hvilket land foretaket primært opererer i og geolokasjon til stedene foretaket eier, leier eller opererer i Bærekraftsrelatert sertifisering eller merking dersom foretaket har oppnådd dette |
Se nærmere om valg av modul i kapittel «Valg av modul» nedenfor. |
B2 – Rutiner, policyer og fremtidsinitiativer for omstilling til en mer bærekraftig økonomi |
Rutiner, policyer eller fremtidige initiativer for å bidra til overgangen mot en mer bærekraftig økonomi |
Det er i veiledningen til B2 foreslått en mal som kan benyttes for å gi disse opplysningene. Det fremgår at opplysningskravet kan oppfylles ved å svare ja eller nei på spørsmål om hvorvidt foretaket har slike rutiner, policyer og fremtidige initiativer, ja eller nei på om disse er offentlig tilgjengelig, og ja eller nei på om det er satt noen mål i tilknytning til policyene. |
|
Indikatorer for miljø |
B3 – Energi og klimagassutslipp |
Samlet energiforbruk (i MWh), med en oppdeling mellom elektrisitet og brensel Estimert brutto klimagassutslipp i tonn CO2-ekvivalenter for Scope 1 og lokasjonsbasert Scope 2 Klimagassintensitet (brutto klimagassutslipp dividert med salgsinntekter) |
Veiledningen til B3 inneholder blant annet eksempler på hvordan energiforbruk kan deles opp og presenteres i rapporten, samt forklaringer på omregning mellom ulike energienheter. |
Indikatorer for miljø |
B4 – Forurensning av luft, vann og jord |
Opplysninger om hvilke forurensende stoffer som slippes ut til luft, vann og jord, samt mengden for hvert enkelt stoff |
Kravet gjelder kun for virksomheter som allerede rapporterer utslipp av forurensende stoffer. |
B5 – Biologisk mangfold |
Areal (i hektar) av steder som ligger i eller nær områder med sårbart biologisk mangfold |
Veiledningen til B5 gir retningslinjer for hvordan foretakene kan identifisere områder som ligger i eller i nærheten av områder med sårbart biologisk mangfold, samt veiledning i beregning og rapportering av arealbruk. |
|
B6 – Vann |
Totalt vannuttak og mengden vann (i m³ eller liter) som tas ut Herav totalt vannuttak (i m³ eller liter) som ligger i områder med høy vannbelastning Vannforbruk (i m³ eller liter) |
Veiledningen til B6 tydeliggjør forskjellen mellom begrepene vannforbruk, vannuttak og vannutslipp. Veiledningen beskriver også hvordan områder med høy vannbelasting kan identifiseres. Kravet til rapportering av vannforbruk gjelder kun dersom foretaket har produksjonsprosesser med betydelig vannforbruk. |
|
B7 – Ressursbruk, sirkulær økonomi og avfallshåndtering |
Redegjørelse for prinsipper for en sirkulær økonomi (gjelder for foretak som har implementert slike prinsipper) Samlet avfall (vekt eller volum) oppdelt etter type Mengden avfall som går til gjenvinning eller gjenbruk Massestrøm (vekt eller volum) av benyttede materialer |
Veiledningen til B7 presiserer hva prinsippene for sirkulær økonomi innebærer, og hvordan informasjon om disse skal rapporteres. Veiledningen presiserer at rapportering av avfall i vekt og andel avfall til gjenvinning kan utelates for foretak som kun genererer husholdningslignende avfall. I Basis of Conclusions oppgis pizzarestauranter og kontorer som eksempler på foretak med husholdningsliknende avfall. Det holder da å opplyse om at foretaket kun genererer husholdningslignende avfall. Opplysning om massestrømmer kreves kun for foretak med betydelige materialstrømmer (f.eks.produksjon, bygg og anlegg, emballasje mv.). |
|
Sosiale indikatorer |
B8 – Arbeidsstyrken – Generelle egenskaper |
Totalt antall ansatte fordelt på: Type ansettelsesavtale: midlertidig eller fast Kjønn Land (ved virksomhet i mer enn ett land) Personalgjennomtrekk (foretak med 50 ansatte eller flere) |
Foretaket kan velge å oppgi antall ansatte enten som antall personer (hoder) eller som antall årsverk. Veiledningen gir en formel som skal benyttes for utregning av personalgjennomtrekk (turnover-rate). |
B9 – Arbeidsstyrken – Helse og sikkerhet |
Antall og frekvensen av arbeidsrelaterte ulykker Antall dødsfall som følge av arbeidsrelaterte skader og arbeidsrelatert dårlig helse |
Veiledningen angir formelen som skal benyttes ved beregning av frekvensen av arbeidsrelaterte ulykker. |
|
B10 – Arbeidsstyrken – Godtgjøring, kollektive forhandlinger og opplæring |
Hvorvidt ansatte mottar lønn minst lik gjeldende minstelønn Prosentvis lønnsforskjell mellom kvinnelige og mannlige ansatte (valgfritt for foretak med færre enn 150 ansatte) Prosentandel ansatte som er omfattet av kollektivavtaler Gjennomsnittlig antall årlige opplæringstimer per ansatt, oppdelt etter kjønn |
Veiledningen inneholder formler for beregning av lønnsforskjeller og kollektivavtaledekning. |
|
Indikatorer for god forretningsskikk |
B11 – Dommer og bøter for korrupsjon og bestikkelser |
Antall domfellelser og det samlede bøtebeløpet for brudd på lover om antikorrupsjon eller bestikkelser |
Dersom foretaket verken har domfellelser eller mottatt bøter, kan opplysningen utelates. |
Detaljert modul
Den detaljerte modulen har opplysningskrav som gir ytterligere opplysninger eller mer kontekst til opplysningene i grunnmodulen. Dette er derfor ikke en selvstendig modul som kan velges alene, og enkelte av opplysningene som kreves i denne modulen, skal gis i tilknytning til de relevante opplysningene som følger av grunnmodulen.
Detaljert modul bygger videre på grunnmodulen ved å inkludere følgende ytterligere opplysningskrav:
Opplysningskrav: |
Eksempler på opplysninger som kreves: |
Kommentar/veiledning: |
|
|---|---|---|---|
Generelle opplysninger |
C1 – Strategi: Forretningsmodell og bærekraft |
Beskrivelse av viktige produkt- og tjenestegrupper foretaket tilbyr Beskrivelse av viktige markeder foretaket driver virksomhet i Beskrivelse av hovedforretningsforbindelser Kort beskrivelse av elementer knyttet til bærekraft i foretakets strategi |
Bærekraftselementer i foretakets strategi skal kun beskrives dersom slike elementer faktisk inngår i strategien. |
C2 – Beskrivelse av rutiner, policyer og fremtidsinitiativer for omstillingen til en mer bærekraftig økonomi |
Kort beskrivelse av de konkrete rutiner, policyer eller fremtidige initiativer som er tatt for å omstille til en mer bærekraftig økonomi |
Dette kravet gjelder dersom foretaket har svart ja under punkt B2 om at foretaket har implementert dette. |
|
Indikatorer for miljø |
Hensyn ved rapportering av klimagassutslipp i henhold til B3 (grunnmodul) |
Estimert klimagassutslipp i tonn CO2-ekvivalenter for Scope 3 (skal rapporteres dersom det er vurdert som relevant) |
SMB-er som driver med produksjon, næringsmiddelindustri, eiendomsbygging og emballasjeprosesser har ifølge veiledningen sannsynligvis betydelige Scope 3-kategorier, som kan anses som relevante for rapportering. Se nærmere omtale av dette under kapitlet «Inkludering av Scope 3 i klimarapporteringen». Dersom Scope 3 utslipp rapporteres, skal det rapporteres på vesentlige kategorier i henhold til GHG Protocol Corporate Value Chain (Scope 3) Accounting and Reporting Standard. |
C3 – Mål for klimagassutslipp og klimaomstilling |
Mål for reduksjon av klimagassutslipp i absolutte verdier for Scope 1 og 2, ev. for Scope 3 Målår og verdien for målåret Basisår og verdien for basisåret Enhetene som mål er fastsatt i Andel av utslipp i Scope 1, 2 og ev. 3 som omfattes av målet Hovedtiltak for å nå målene For foretak i sektorer med høy klimapåvirkning: Opplysning om omstillingsplan (frivillig punkt, og gjelder kun dersom plan er vedtatt) Opplysning om hvorvidt og eventuelt når, foretaket vil vedta en omstillingsplan (gjelder dersom omstillingsplan ikke er vedtatt) |
Opplysningene om mål trenger kun oppgis dersom foretaket har satt mål for reduksjon av klimagassutslipp. Veiledningen til C3 inneholder en forenklet forklaring av omstillingsplanens betydning i arbeidet med å redusere klimagassutslipp, samt kjennetegn ved en troverdig omstillingsplan. |
|
C4 – Klimarisiko |
Kort beskrivelse av klimarelaterte farer eller omstillingshendelser som medfører vesentlig klimarisiko Opplysning om eksponering og sårbarhet, tidshorisont og eventuelle klimatilpasningstiltak knyttet til klimarelaterte farer og omstillingshendelser Potensiell negativ effekt på økonomi og drift av klimarisikoer (frivillig punkt) |
Kravet gjelder kun dersom foretaket har identifisert klimarelaterte farer og klimarelaterte omstillingshendelser. Veiledningen til C4 gir klare definisjoner og eksempler på klimarelaterte farer, omstillingshendelser og klimarisikoer. |
|
Sosiale indikatorer |
C5 – Andre (generelle) egenskaper ved arbeidsstyrken |
Kvinneandel på ledelsesnivå Antall selvstendig næringsdrivende som utelukkende arbeider for foretaket, og personer innleid fra foretak som hovedsakelig tilbyr bemanningstjenester |
Begge opplysningskrav er frivillige. De er uansett myntet på foretak med 50 eller flere ansatte. Veiledningen gir relevante faktorer som bør vurderes ved avgjørelsen av om det skal gis opplysninger. |
C6 – Tilleggsopplysninger om egen arbeidsstyrke: Menneskerettighets-policyer og -prosesser |
Hvorvidt foretaket har etiske retningslinjer eller menneskerettighetspolicyer for egen arbeidsstyrke Hvorvidt foretaket har en klageordning for ansatte (eller ikke) |
Foretaket skal svare JA eller NEI på om det har etiske retningslinjer eller menneskerettighetspolicyer for egen arbeidsstyrke. Hvis svaret er JA, skal foretaket videre svare JA/NEI på om policyen dekker temaer som barnearbeid, tvangsarbeid, menneskehandel, diskriminering, forebygging av ulykker eller andre forhold (som da skal spesifiseres). |
|
C7 – Alvorlige negativemenneskerettighets-hendelser |
Hvorvidt foretaket har hatt bekreftede hendelser i egen arbeidsstyrke knyttet til barnearbeid, tvangsarbeid, menneskehandel, diskriminering eller annet Om foretaket kjenner til bekreftede hendelser som involverer arbeidere i verdikjeden, berørte lokalsamfunn, forbrukere og sluttbrukere |
Foretaket skal svare JA eller NEI på om det har hatt bekreftede hendelser i egen arbeidsstyrke. Hvis svaret er JA, skal foretaket kort beskrive hvilke tiltak som er gjort for å håndtere hendelsene. Foretaket skal svare JA/NEI på om det kjenner til bekreftede hendelser som involverer arbeidere i verdikjeden, berørte lokalsamfunn, forbrukere og sluttbrukere, og spesifisere hvis svaret er JA. |
|
Indikatorer på god forretningsskikk |
C8 – Inntekter fra visse sektorer og utelukkelse fra EUs referanseverdier |
Inntekter som stammer fra kontroversielle våpen, dyrking og produksjon av tobakk, sektoren fossilt brensel eller kjemikalieproduksjon Hvorvidt foretaket er utelukket fra EUs referanseverdier for tilpasning til Parisavtalen |
Kravet til opplysning om inntekter gjelder kun dersom foretaket har virksomhet innenfor de oppgitte sektorene. |
C9 – Kjønnsfordeling i styringsorganer |
Kjønnsfordelingen i styret |
Kravet gjelder kun dersom foretaket har et styre. Veiledningen forklarer hvordan fordelingen skal beregnes. |
Hvordan avgjøre hva som skal rapporteres?
Valg av modul
Det første som må avgjøres, er hvilken modul foretaket skal rapportere etter. Det følger av VSME punkt 5 at grunnmodulen er minimumskravet for små og mellomstore foretak. For mikroforetak beskrives grunnmodulen som den «målrettede tilnærmingen», som betyr at mikroforetak ikke trenger å anvende hele grunnmodulen, men står fritt til å bruke kun enkelte deler av den.
Hvorvidt foretaket i tillegg velger å rapportere etter den detaljere modulen, avhenger av om foretaket mener det er hensiktsmessig. De datapunktene som kreves i den detaljerte modulen, er datapunkter som banker, investorer og store foretak i verdikjeden ofte etterspør. Om foretaket vurderer det som hensiktsmessig å rapportere etter begge moduler, avhenger derfor også av hvem foretaket vurderer er brukere av rapporteringen. Aktuelle momenter å trekke inn ved valg av modul kan være hvorvidt foretaket mottar forespørsler fra ulike interessenter om å rapportere ESG-informasjon, om det kan påvirke tilgang til kapital (låne- eller egenkapital), om ESG-data er et krav i anbudsprosesser, eller om foretaket har et ønske om å kommunisere sitt bærekraftsarbeid for omverdenen.
Det er også mulig å velge grunnmodul pluss deler av detaljert modul. Dette kan for eksempel være hensiktsmessig når foretaket ikke har tilgang til alle data som detaljert modul krever, men ønsker å rapportere etter modulen så langt mulig, med mål om på sikt å rapportere etter begge.
Dette kan illustreres i følgende tabell:
Deler av grunnmodul |
Grunnmodul |
Grunnmodul + deler av detaljert modul |
Grunnmodul + detaljert modul |
|---|---|---|---|
|
Kun mulig for mikroforetak Mikroforetak er foretak som ikke overskrider to av tre følgende terskler: Balansesum: 5 MNOK Salgsinntekter: 10 MNOK gjennomsnittlig antall ansatte: 10 årsverk |
Det er obligatorisk å rapportere etter grunnmodulen i sin helhet. Dette er valg av alternativ A: Grunnmodul (kun) i VSME punkt 24(a) i. |
Dette valget innebærer at det må rapporteres etter grunnmodulen i sin helhet, og at foretaket i tillegg gir enkelte opplysninger fra detaljert modul. Selv om det rapporteres etter deler av detaljert modul, er dette fortsatt alternativ A: Grunnmodul i VSME punkt 24(a) i. |
Dette valget innebærer at det må rapporteres etter både grunnmodul og detaljert modul i sin helhet. Dette er valg av alternativ B: Grunnmodul og detaljert modul i VSME punkt 24(a) ii. |
Bortsett fra for mikroforetak, så innebærer valg av modul at modulen må rapporteres etter i sin helhet. Dette betyr at et foretak som velger å rapportere etter grunnmodulen, må følge alle opplysningskrav som kreves av grunnmodulen, og et foretak som velger både grunnmodul og detaljert modul, må følge alle opplysningskrav som kreves av både grunnmodul og detaljert modul. Det er imidlertid tillatt, som det fremgår av tabellen ovenfor, å velge grunnmodul, og i tillegg gi enkelte opplysninger fra den detaljerte modulen.
Videre gjelder det generelt et prinsipp om at opplysningene skal «be provided only when it is applicable to the undertaking’s specific circumstances» som i norsk oversettelse er oversatt til «skal kun gis når denne er relevant for foretakets særlige omstendigheter.» Dette er ikke en vurdering av relevans i den forstand at opplysningen vurderes som vesentlig eller viktig for brukerne av rapporten. Standarden gir klare føringer på når en opplysning er «applicable». Vi omtaler innholdet av «applicable» nærmere under overskriften «Hvordan avgjøre hvilken informasjon som skal rapporteres, gitt valgt modul».
Hvordan avgjøre hvilken informasjon som skal rapporteres, gitt valgt modul
Det er ikke nødvendig å utføre en (enkel eller dobbel) vesentlighetsanalyse for å avgjøre hva som skal rapporteres i henhold til VSME. (En dobbel vesentlighetsanalyse er en metode for å identifisere hvilke bærekraftstemaer som er viktigst for et foretak, både ut fra hvordan foretaket påvirker omverdenen, og hvilken finansiell betydning bærekraftsforhold har på foretaket). Det ble i lys av høringsrunden til standarden konkludert med at gjennomføring av en vesentlighetsanalyse er for krevende og kompleks for SMB-er, og flere høringsinstanser uttrykte også bekymring for hvorvidt SME-er ville klare å komme frem til resultater som var til å stole på. Kravet til vesentlighetsanalyse ble derfor slettet fra standarden. Dette følger av VSME Basis for Conclusion (BC) punkt 30, hvor det også fremgår at vesentlighet, der det er mulig, har blitt erstattet av et «if applicable»-prinsipp*BC 30: (…) Based on these elements, the materiality analysis has been deleted from the entire Standard. In the Comprehensive Module (previously named Business Partners Module), materiality has been replaced wherever possible by an ‘if applicable’ principle (refer to BC 76), as already used in the Basic Module.. «If applicable» må i denne sammenheng forstås som hvorvidt kravet er relevant i betydningen anvendbart, gitt de spesifikke forholdene i foretaket.
Den norske oversettelsen av standarden bruker ordet relevant både ved oversettelse av «if applicable» og ved oversettelse av det engelske ordet «relevant». Det er derfor viktig å være oppmerksom på hvilket begrep som er oversatt til norsk ved anvendelsen av den norske oversettelsen, da innholdet i disse to begrepene ikke er like.
Betydningen av relevant når det er oversettelse av standardens «if applicable», er om noe kan anvendes eller gjelder i en bestemt situasjon, altså om noe er gyldig, aktuelt eller passende å bruke i en gitt kontekst. Når det norske ordet relevant brukes som oversettelse for det engelske ordet «relevant», så er imidlertid meningsinnholdet om det er vesentlig eller betydningsfullt. Altså er det viktig eller har betydning for det aktuelle forholdet i den forstand at det bidrar til forståelsen av forholdet.
«If applicable principle» (oversatt til relevansprinsippet på norsk) er forklart i VSME punkt 13. Vi velger her å gjengi den engelske oversettelsen, da også ordet «apply» er oversatt med relevant i den norske oversettelsen. Det kan derfor være utfordrende å få riktig forståelse av bestemmelsen ved kun å lese norsk oversettelse. Punkt 13 sier at «Certain disclosures only apply to specific circumstances. In particular, the instructions provided in each disclosure specify such circumstances and the information that is to be reported only if considered ‘applicable’ by the undertaking. When one of these disclosures is omitted, it is assumed to not be applicable.”
Det fremgår altså i tilknytning til det enkelte opplysningskravet i hvilke tilfeller det er aktuelt å unnlate å gi opplysninger grunnet at forholdet ikke gjelder for foretaket. Vi skal nedenfor gi et par eksempler for å belyse dette.
Det følger av opplysningskrav B4 – Forurensning av luft, vann og jord (VSME punkt 32) at foretak som allerede har plikt*Vil for eksempel gjelde foretak som har plikt til å rapportere årlige utslipp til luft og vann til Miljødirektoratet eller Fylkesmannen. til å rapportere utslipp av forurensende stoffer, eller frivillig rapporterer dette i henhold til et miljøstyringssystem*For eksempel som følge av en ISO-sertifisering., skal gi opplysninger både om hvilke forurensende stoffer det slipper ut, og mengden av hvert forurensende stoff. Dette er en opplysning som skal gis når «applicable». Det er kun foretaket som allerede har plikt til å rapportere dette, eller frivillig rapporterer dette, at opplysningskravet er «applicable». Andre foretak har ikke plikt til å rapportere om forurensning.
Det følger av opplysningskrav B6 – Vann (VSME punkt 35) at foretaket skal oppgi sitt samlede vannuttak. Med vannuttak menes mengde vann som foretaket tar inn. (For eksempel vann hentet fra det kommunale vannforsyningsnettet.) Dette er et skal-krav og ikke gjenstand for «applicable»-vurdering. Men når det gjelder kravet i VSME punkt 36 om å opplyse om vannforbruk (som er forskjellen mellom vannet som tas inn i virksomheten og det som slippes ut igjen), er dette gjenstand for «applicable»-vurdering og er bare krav til å opplyses om dersom foretaket har produksjonsprosesser med betydelig vannforbruk (for eksempel termiske energiprosesser som tørking eller kraftproduksjon, vareproduksjon, landbruksvanning osv.). Det er altså de konkrete omstendighetene i foretaket som avgjør om forholdet er «applicable» og skal opplyses om.
I Basis for Conclusions punkt 88 og 150 gis det en oversikt over hvilke datapunkter som er gjenstand for en relevansvurdering i betydningen «if applicable», for henholdsvis grunnmodul og detaljert modul. Det fremgår videre hvilke opplysninger som ikke er gjenstand for slik vurdering, og derfor er obligatoriske.
Opplysningskrav: |
Datapunkt nr. |
«If applicable» / skal alltid rapporteres / kan rapporteres |
|---|---|---|
B1 – Grunnlag for utarbeiding |
24 |
Skal alltid rapporteres |
25 |
If applicable |
|
B2 – Rutiner, policyer og fremtidsinitiativer for omstillingen til en mer bærekraftig økonomi |
26, 27, 28 |
If applicable |
B3 – Energi og klimagassutslipp |
29 |
Skal alltid rapporteres, med oppdeling dersom tilgjengelig |
30, 31 |
Skal alltid rapporteres |
|
B4 – Forurensning av luft, vann og jord |
32 |
If applicable |
B5 – Biologisk mangfold |
33 |
If applicable |
34 |
Kan rapporteres |
|
B6 – Vann |
35 |
Skal alltid rapporteres |
36 |
If applicable |
|
B7 – Ressursbruk, sirkulær økonomi og avfallshåndtering |
37, 38 (c) |
If applicable |
38 (a) (b) |
Skal alltid rapporteres*Her gir likevel VSME i veiledningen punkt 140 en lettelse for foretak som i hovedsak kun genererer husholdningslignende avfall. |
|
B8 – Arbeidsstyrken – Generelle egenskaper |
39(a), 39(b) |
Skal alltid rapporteres |
39(c) |
If applicable |
|
40 |
Skal rapporteres dersom over terskelverdi |
|
B9 – Arbeidsstyrken – Helse og sikkerhet |
41 |
Skal alltid rapporteres |
B10 – Arbeidsstyrken – Godtgjøring, kollektive forhandlinger og opplæring |
42(a), 42(c), 42(d) |
Skal alltid rapporteres |
42(b) |
Skal rapporteres dersom over terskelverdi |
|
B11 – Dommer og bøter for korrupsjon og bestikkelser |
43 |
If applicable |
Opplysningskrav: |
Datapunkt nr. |
«If applicable» / skal alltid rapporteres / kan rapporteres |
|---|---|---|
C1 – Strategi: Forretningsmodell og bærekraft |
47 (a) (b) (c) |
Skal alltid rapporteres |
47 (d) |
If applicable |
|
C2 – Beskrivelse av rutiner, policyer og fremtidsinitiativer for omstillingen til en mer bærekraftig økonomi |
48 |
If applicable |
49 |
If applicable + kan rapporteres |
|
C3 – Mål for klimagassutslipp og klimaomstilling |
54, 56 |
If applicable |
55 |
If applicable + kan rapporteres |
|
C4 – Klimarisiko |
57 |
If applicable |
58 |
Kan rapporteres |
|
C5 – Andre (generelle) egenskaper ved arbeidsstyrken |
59, 60 |
Kan rapporteres + terskelverdi inkludert |
C6 – Tilleggsopplysninger om egen arbeidsstyrke: Menneskerettighets-policyer og -prosesser |
61 (a), 61 (c) |
Skal alltid rapporteres |
61 (b) |
If applicable |
|
C7 – Alvorlige negative menneskerettighetshendelser |
62 (a) |
Skal alltid rapporteres |
62 (b)(c) |
If applicable |
|
C8 – Inntekter fra visse sektorer og utelukkelse fra EUs referanseverdier |
63 |
If applicable |
64 |
Skal alltid rapporteres |
|
C9 – Kjønnsfordeling i styringsorganer |
65 |
If applicable |
Inkludering av ytterligere informasjon
Når det er hensiktsmessig, kan det gis ytterligere kvalitative og/eller kvantitative opplysninger. Dette gjelder uavhengig av hvilken modul foretaket rapporterer etter. For slike ytterligere opplysninger som gis, gjelder det generelle kravet om at opplysningen må være relevant, pålitelig, sammenlignbar, forståelig og etterprøvbar. Foretaket står således ikke fritt til å inkludere hva som helst av opplysninger. Det kan eksempelvis ikke inkluderes generelle påstander om at foretaket arbeider for en bærekraftig utvikling, uten at dette underbygges på en måte som gjør informasjonen etterprøvbar.
VSME punkt 10 gir føringer for når det kan være hensiktsmessig å inkludere slike tilleggsopplysninger. Det er her relevant å vurdere hvilken bransje og hvilket område foretaket opererer i, og hvilke bærekraftsforhold som er vanlige for bransjen eller for området, samt vurdere om det er bærekraftsforhold som er spesifikke for det aktuelle foretaket. Det vises til en liste over bærekraftsforhold det her kan være aktuelt å vurdere. Denne listen er tatt inn som vedlegg B til standarden og tilsvarer listen over bærekraftsforhold tatt inn som vedlegg til ESRS 1. Det er etter VSME ingen plikt til å gå igjennom og konkludere på alle bærekraftsforholdene i listen, og mange av bærekraftsforholdene er dessuten dekket opp ved de opplysningene som følger av grunnmodul og detaljert modul. Men listen er nyttig i den forstand at den kan hjelpe foretaket å vurdere hva som kan være et aktuelt bærekraftsforhold.
Også foretakets interessenter kan påvirke hvilke opplysninger det vil være hensiktsmessig å inkludere av ytterligere informasjon. Hovedpoenget med VSME er å besvare etterspurte bærekraftsdata fra interessenter slik som større foretak i verdikjeden, banker og investorer. Dialog med foretakets interessenter kan således gi viktig input i vurderingen. Kravene til opplysninger i VSME er basert på det SMB-er normalt mottar av forespørsler, og det kan være at dette ikke er helt dekkende for hva foretakets konkrete interessenter forventer.
Inkludering av Scope 3 i klimarapporteringen
VSME punkt 10 nevner klimagassutslipp innenfor Scope 3 spesielt, som opplysninger det kan være aktuelt å inkludere. Scope 3 er foretakets indirekte utslipp knyttet til foretakets verdikjede. Dette er eksempelvis utslipp som har skjedd i forbindelse med produksjon av varer, tjenester og transport som foretaket har kjøpt inn, samt utslipp som skjer når varer transporteres til kunde, eller kunden bruker varer som foretaket har solgt.
Etter grunnmodulen er det kun plikt til å rapportere klimagassutslipp innenfor Scope 1 og 2. Scope 1 er foretakets direkte utslipp (for eksempel utslipp fra foretakets produksjonsprosesser og kjøretøy) og Scope 2 er foretakets indirekte*Utslippet er indirekte fordi det direkte utslippet skjer hos den virksomheten som produserer elektrisiteten/fjernvarmen. utslipp knyttet til forbruk av elektrisitet, oppvarming/kjøling eller damp kjøpt til eget forbruk.
Heller ikke detaljert modul har et absolutt krav om å inkludere Scope 3, men foretak som velger å rapportere etter detaljert modul, må vurdere om det er hensiktsmessig også å inkludere Scope 3 ut fra blant annet sektoren foretaket opererer i* Fra BC72: “This is relevant to both the Basic Module and in the Comprehensive Module. For the latter, an entity-specific consideration related to Scope 3 GHG emissions has been introduced, especially as indirect emissions are particularly relevant to certain sectors. This approach was confirmed during the public consultation. GHG scope 3 emission is not a requirement for VSME unless the undertaking decides considering the sector, to report under the Comprehensive module.”.
Om Scope 3 forventes rapportert, vil bero på en vurdering av blant annet hvor vesentlige utslipp foretaket har innenfor Scope 3. I veiledning til detaljert modul punkt 215 nevnes fire sektorer hvor det er sannsynlig at Scope 3-utslippene er vesentlige. Dette gjelder SMB-er som driver produksjon, næringsmiddelindustri, eiendomsbygging og emballasjeprosesser. VSME henviser videre til en teknisk veiledning* https://cdn.cdp.net/cdp-production/cms/guidance_docs/pdfs/000/003/504/original/CDP-technical-note-scope-3-relevance-by-sector.pdf utgitt av CDP (Carbon Disclosure Project), som kan gi beslutningsstøtte for foretak som skal vurdere vesentlighet og rapporteringsomfang av Scope 3.
Dobbel vesentlighetsanalyse
Etter ESRS er det plikt til å utføre en dobbel vesentlighetsanalyse (DVA) for å identifisere hvilke bærekraftsforhold foretaket skal rapportere på. DVA-en har følgelig avgjørende betydning for den pliktige bærekraftsrapporteringen. Som nevnt er det ingen slik plikt til å utføre en DVA for å avgjøre hva som skal rapporteres av opplysninger etter VSME. En DVA kan heller ikke brukes til å begrense hvilke opplysninger som skal gis. Det er «applicable-prinsippet» som avgjør om en opplysning kan unnlates etter VSME. En DVA kan imidlertid være et nyttig hjelpemiddel for å komme frem til hvilke opplysninger det er hensiktsmessig å gi i tillegg, altså for å inkludere ytterligere informasjon som omtalt i VSME punkt 10. Og ikke minst kan en slik analyse være hensiktsmessig i forhold til hvilke bærekraftsforhold foretaket skal prioritere å arbeide med for å få en mer bærekraftig drift.
Utforming av bærekraftsrapporten
Vi har til nå sett på hvilke opplysninger bærekraftsrapporten etter VSME skal inneholde. I det følgende ser vi nærmere på hvordan den kan utformes og struktureres.
VSME punkt 8 til 20 i angir de overordnede prinsippene for utarbeiding av rapporten, herunder «applicable-prinsippet» omtalt tidligere, opplysninger om sammenligningstall, hvilke foretak som inngår i rapporteringen, rapporteringsperiode og publisering. Standarden stiller imidlertid ingen krav til hvordan rapporten skal struktureres. Ett krav stilles riktignok. Det er der foretaket opplyser om Scope 3-utslipp, da skal dette presenteres sammen med Scope 1- og 2-utslipp. Foretaket står for øvrig fritt til å organisere opplysningskravene og de tilhørende datapunktene på den måten som anses mest hensiktsmessig.
Rekkefølgen opplysninger presenteres
En mulig struktur er å organisere rapporten i tråd med standardens egen oppbygning. Det vil si å presentere opplysningene som kreves fra grunnmodulen først, og i samme rekkefølge som omtalen i standarden, etterfulgt av opplysningene som kreves fra den detaljerte modulen. Denne tilnærmingen benyttes i EFRAGs eget digitale VSME-verktøy (omtalt senere i artikkelen). Fordelen med en slik struktur er at det gir en tydelig kobling mellom rapporten og de enkelte opplysningskravene. Dette gjør det enkelt å finne ut hvorvidt, og hvordan, et opplysningskrav er besvart. For den som utarbeider rapporten, blir strukturen nesten som en innebygd sjekkliste på at det som kreves blir besvart, og for brukere av rapporten er det enkelt å finne den konkrete opplysningen man er ute etter.
En svakhet ved denne tilnærmingen er imidlertid at rapporten kan fremstå mindre intuitiv for lesere som foretrekker en tematisk fremstilling. Når opplysninger fra grunnmodulen og den detaljerte modulen presenteres separat, vil informasjon om samme tema fremgå to steder i rapporten. Dette kan redusere lesbarheten og gjøre det vanskeligere å danne seg et helhetlig bilde. Både grunnmodul og detaljert modul har for eksempel opplysningskrav om rutiner og policyer, klima, sosiale forhold og forretningsskikk. Hver av disse temaene vil da bli omtalt to steder i rapporten.
Et alternativ er derfor å presentere opplysningene fra den detaljerte modulen sammen med de opplysningskravene i grunnmodulen som tematisk hører sammen. Ved en tematisk fremstilling vil for eksempel både oversikt over rutiner og policyer (opplysningskrav B2 i grunnmodul) og beskrivelse av rutiner og policyer (opplysningskrav C2 i detaljert modul) gis på samme sted i rapporten.
En slik struktur gir en mer helhetlig fremstilling av hvert tema og gjør det enklere for interessenter å se sammenhengen mellom overordnede og utfyllende opplysninger. En slik struktur er også gjenkjennelig i forhold til de etablerte ESG-dimensjonene (miljø, sosiale forhold og forretningsskikk).
Obligatoriske tabeller
Standarden gir som nevnt frihet når det gjelder i hvilken rekkefølge opplysninger skal presenteres. Det finnes imidlertid enkelte krav til måten opplysningene skal presenteres. Standarden har enkelte tabeller som skal benyttes ved presentasjon av opplysninger. De fleste tabellene som vises i standard og veiledning, er imidlertid eksempler på hvordan opplysninger kan presenteres.
Sammenligningstall
Standarden krever at det rapporteres sammenligningstall for foregående år. Det gis imidlertid unntak for indikatorer som rapporteres for første gang. Kravet om sammenlignbare opplysninger gjelder fra og med det andre rapporteringsåret. På bærekraftsområdet er det å vise utviklingen over tid ofte vel så sentralt som å vise status på et gitt tidspunkt. Et krav om sammenligningstall er derfor naturlig.
Rapportering i konsern
For foretaket som er morselskap i et konsern, anbefaler standarden at bærekraftsrapporten utarbeides på konsernbasis, slik at den også omfatter opplysninger fra datterforetak.
Standarden setter ikke et absolutt skal-krav her, og formuleringen er ment å gi foretaket en viss fleksibilitet i vurderingen av hvorvidt datterselskaper skal inkluderes. Det er altså ikke noe forbud mot å utarbeide rapporten kun for morselskapet.
Etter vårt syn bør foretak være forsiktig med å benytte seg av muligheten til å utarbeide bærekraftsrapport kun for morselskapet i et konsern, med mindre datterselskapene er uvesentlige også hva gjelder bærekraftsforhold. Dersom et morselskap utarbeider en bærekraftsrapport og unnlater å ta med datterselskapet med vesentlige bærekraftsforhold, vil dette kunne gi en skjev fremstilling med fare for grønnvasking. Dette fordi VSME har begrenset plikt til å rapportere om forhold i verdikjeden. Selv om det tydelig skal angis om rapporten er utarbeidet på individuelt grunnlag eller konsolidert grunnlag, er det fare for at en rapport fra et morselskap kan mistolkes til å gjelde konsernets forhold. Særlig aktuelt er dette om selskapene i konsernet utad fremstår slik at de identifiseres med hverandre.
Rapporteringsperiode og frekvens for oppdatering
For foretaket som utarbeider årsregnskap, skal rapporten dekke samme tidsperiode som regnskapet. Siden det å utarbeide bærekraftsrapport er frivillig, så er det i utgangpunktet ikke krav til at rapporten må utarbeides årlig. Standarden presiserer imidlertid at dersom bærekraftsrapporten utarbeides for å dekke behovene til større foretak eller banker som krever årlig oppdatering, skal den utarbeides årlig.
Standarden har også en formulering om at for konkrete datapunkter som ikke er endret siden forrige rapportering, kan det gis opplysninger om at det ikke har skjedd endringer og henvises til foregående rapport. Det er litt vanskelig å forstå at det er særlig forenklende å henvise til fjorårets rapport fremfor bare å gjenta datapunktet fra fjorårets rapport. Det er i hvert fall ikke enklere for brukerne av rapporten. Vi er litt usikre på hvordan denne reguleringen vil fungere, og særlig der et datapunkt ikke endrer seg to år på rad.
Publisering av rapporten
VSME oppstiller ikke krav til offentliggjøring av rapporten. Foretaket kan selv avgjøre om den skal gjøres tilgjengelig for allmennheten, eller kun deles med dem som eventuelt har etterspurt rapportering.
Dersom foretaket velger å offentliggjøre rapporten, står de videre fritt til å inkludere denne i foretakets årsrapport eller legge den frem som et eget dokument.
Samsvar og sammenheng med regnskapsopplysninger
VSME krever at opplysningene i bærekraftsrapporten skal være konsistente med de finansielle opplysningene for samme periode. Det kreves at opplysninger presenteres på en måte som letter forståelsen av sammenhenger med opplysninger i regnskapet, for eksempel ved bruk av krysshenvisninger.
EFRAGs verktøy for utforming og digitalisering av bærekraftsrapporten

EFRAG har utviklet de digitale verktøyene VSME Digital Tem-plate og VSME XBRL-taksonomien for å effektivisere prosessen med innsamling, strukturering og digitalisering av bærekraftsdata. Målet er å fremme økt standardisering og kvalitet i rapporteringen.
EFRAG har utviklet to digitale verktøy for å støtte utarbeidelsen av VSME-rapportering: VSME Digital Template og VSME XBRL-taksonomien. Disse verktøyene er utformet for å effektivisere prosessen med innsamling, strukturering og digitalisering av bærekraftsdata. Målet til EFRAG er å fremme økt standardisering og kvalitet i rapporteringen.
VSME Digital Template skal fungere som et praktisk verktøy i selve utarbeidelsen av rapporten. Den Excel-baserte malen skal hjelpe foretak med å identifisere hvilke opplysninger som skal inkluderes, basert på virksomhetens forhold og relevante krav i standarden. Malen inneholder interaktive funksjoner som avkrysningsbokser, nedtrekksmenyer og automatiske beregninger, samt innebygde valideringer og lenker til de aktuelle delene av standarden. Dette skal bidra til å sikre at rapporten utformes i tråd med VSME-kravene, og at informasjonen fremstår konsistent og strukturert.
Den digitale strukturen i malen støttes av VSME XBRL-taksonomien, som muliggjør produksjon av rapporter i maskinlesbare formater som Inline XBRL, XBRL-JSON og XBRL-CSV. Taksonomien legger til rette for datautveksling på tvers av systemer og danner et teknisk grunnlag for mer automatisert og sammenlignbar rapportering.
For å koble sammen VSME Digital Template og VSME XBRL-taksonomien, har EFRAG i tillegg utviklet verktøyet Digital Report to XBRL Converter. Dette verktøyet konverterer data fra Excel-malen til en ferdig digital XBRL-rapport, der opplysningskravene presenteres i samme rekkefølge som standarden er bygget opp. Først vises kravene i grunnmodulen, inkludert eventuell rapportering av Scope 3, etterfulgt av kravene i den detaljerte modulen.
Rapporten blir utformet på en enkel og funksjonell måte, men med begrenset vekt på visuell utforming. Dette gjenspeiler hovedformålet med verktøyet: å gjøre det enkelt for interessenter å finne, hente og gjenbruke relevante data, både manuelt og gjennom maskinell behandling. Den digitale rapportens struktur er derfor optimalisert for automatisert databehandling, snarere enn for visuell presentasjon eller narrativ formidling.
Utfordringer vi ser i praksis
VSME er en kort standard med få rapporteringskrav, og det er forholdsvis enkelt å avgjøre hva som skal rapporteres, gitt valgt modul. Utfyllende veiledning til både grunnmodulen og detaljert modul bidrar videre til forståelsen av hva som er ment å skulle rapporteres under det enkelte opplysningskravet, hvordan beregninger skal utføres og hvordan opplysninger kan presenteres. I tillegg gis det en rekke relevante lenker til ulike beregningsverktøy (for eksempel for klimagassutslipp) og til forretningsveiledere (for eksempel veileder for fastsetting av utslipp av luftforurensende stoffer).
EFRAG har laget et helt økosystem for VSME-rapporteringen for å bidra til tilgjengelighet og forståelse. Her inngår gratis tilgjengelige opplæringsvideoer, strukturering av tilgjengelige internasjonale klimagassutslipps-kalkulatorer (hvor det for eksempel er analysert hva kalkulatorene dekker, og om de er gratis tilgjengelig), strukturering av ulike digitale plattformer for utforming av rapportering, og utarbeiding av en Excel-basert digital mal, som omtalt ovenfor.
Selv om mye er gjort for å legge til rette for en enklere rapportering, så er det likevel ikke alt som er lett. Særlig rapportering av klimagassutslipp kan oppleves utfordrende for foretak som skal i gang med slik rapportering for første gang. VSME henviser til GHG-protokollen for å beregne klimagassutslipp innenfor Scope 1 og 2. Det henvises også til GHG-protokollen for inkludering av de vesentlige Scope 3-kategorier dersom foretaket rapporterer Scope 3-utslipp. GHG-protokollen består av flere standarder og veiledninger, herunder «Corporate Accounting and Reporting Standard», «Scope 2 Guidance», «Corporate Value Chain (Scope 3) Accounting and Reporting Standard» og «Technical Guidance for Calculating Scope 3 Emissions». Dette er til dels gamle utgivelser utgitt i perioden mellom 2004 og 2015, og det er utgitt høringsutkast til endring av flere av disse. Det kan følgelig forventes reviderte versjoner av disse standardene/veiledningene i årene fremover som man løpende må forholde seg til. Selv om seks sider av veiledningen i VSME er viet til rapportering av klimagassutslipp, så er dette fortsatt ikke enkelt uten å bruke tid på å forstå hva klimarapportering innebærer både i forhold til avgrensninger, metoder og forutsetninger. Klimagassutslipp er estimerte tall hvor både forutsetninger, avgrensninger og beregningsmetoder har avgjørende betydning. Det er altså ikke et tall som enkelt kan hentes fra et sted.
I tillegg til rapportering av klimagassutslipp har vi sett at foretak kan ha utfordringer med å rapportere enkelte datapunkter på grunn av manglende datagrunnlag. Dette gjelder for eksempel årlig massestrøm av benyttede materialer, og generert avfall oppdelt etter type og andel som går til materialgjenvinning. Både massestrøm av benyttede materialer og vekten på avfall krever et system for måling løpende. Dette er ikke datapunkter som kan rapporteres på dersom det ikke har skjedd målinger gjennom rapporteringsåret.
Avsluttende kommentarer
Anbefalingen både i Norge og EU om bruk av VSME for frivillig bærekraftsrapportering representerer et betydelig skritt mot en mer strukturert og sammenlignbar rapportering. Regulering av den frivillige rapporteringen er et viktig verktøy for å hindre grønnvasking, ved at rapportering etter anbefalt standard sørger for at foretak ikke kan rapportere som de vil, om hva de vil. Med en ensartet rapportering blir det mye lettere for brukerne av bærekraftsrapporteringen å sammenligne selskapenes bærekraftsprestasjon.
At det utarbeides en standard som ikke har en altfor høy terskel for å komme i gang, og med støttemateriell og hjelpemidler, vil forhåpentligvis bidra til at flere foretak ser det som hensiktsmessig å rapportere på bærekraft. Det aller viktigste er selvsagt at foretakene faktisk arbeider for en bærekraftig drift –ikke bare rapporterer om det. Men rapporteringen spiller en viktig rolle som verktøy for å støtte dette arbeidet. Skal man vite om tiltakene har ønsket effekt, må de måles og følges opp over tid. En strukturert og konsistent rapportering gjør det mulig å vurdere utviklingen, sammenligne resultater og justere innsatsen der det trengs. På den måten blir rapporteringen et middel som bidrar til reell bærekraftig endring. Å nå et mål om utslippsreduksjon uten faktisk å ha et system for måling av utslippene, virker ikke til troende.
Selv om standarden er forholdsvis enkel, og det finnes godt støttemateriell, så krever rapporteringen en innsats. De fleste av opplysningene som skal rapporteres etter VSME, er kvantitative og innebærer at konkrete data må samles inn og måles. Dette er andre typer data enn det som kan hentes ut fra et tradisjonelt regnskapssystem. Dette kan for eksempel være data som skal oppgis i kvadratmeter, kubikkmeter eller tonn. Bærekraftsrapportering innebærer at foretaket må etablere systemer som måler denne type datafangst med tilstrekkelig god kvalitet og med tilstrekkelig grad av kontroll.
I tillegg til EFRAGs hjelpemateriale finnes det mange tilbydere av ulike typer digitale rapporteringsverktøy. EFRAG har i en undersøkelse kartlagt en stor del av disse, og det gis lenker til hvor de er å finne, om de er gratis tilgjengelig, og hva verktøyet hevder å omfatte (for eksempel om det hevder å være i samsvar med VSME). Det finnes i dag ingen godkjenningsordning som validerer at disse systemene faktisk bidrar til å oppfylle rapporteringskravene. Det er derfor nødvendig å opparbeide seg en grunnleggende forståelse av hva standarden krever av datainnsamling og vurdering, og ikke blindt stole på at valgt løsning oppfyller kravene.
Det er etablert et prosjekt for Frivillig Bærekraftsrapportering med deltagere fra NHO, Finans Norge, Regnskap Norge, Revisorforeningen, Bits og Brønnøysundregistrene. Prosjektet har som overordnet mål å forenkle den frivillige bærekraftsrapporteringen, både for de rapporterende og brukerne av rapportene, samt bidra til å sikre godt opptak, og hensiktsmessig implementering, av VSME i Norge. Prosjektet har videre som mål at det etableres et register for frivillig bærekraftsrapportering hos Brønnøysundregistrene. Vi både håper og tror prosjektet vil bidra til gode hjelpemidler som ytterligere vil senke terskelen for å rapportere på bærekraft.

