Jobb og helse

Jobb og helse

I denne spalten vil medarbeidere i Bwell Norge AS komme med tips og besvare korte spørsmål om jobb og helse. Bwell har utviklet helsefremmende verktøy for å forebygge stress, øke aktivitet og redusere tretthet på arbeidsplassen. Svaret i denne utgaven er utarbeidet av Lone Lekang, partner i Bwell Norge.

Riktig ernæring

Kroppen består av nesten 80 % vann og er nødvendig for at alle kroppslige funksjoner skal fungere optimalt.Å dekke behov for ekstra arbeidskraft

Det du spiser og drikker, nærer du kroppen med. Kroppens byggeklosser kommer i form av kostholdet ditt. Å være bevisst hva du spiser, vil kunne gagne helsen og styrke immunforsvaret ditt.

Ha fokus på et variert kosthold.Det beste du kan gjøre for kroppen din er å berike den med frisk, god og variert mat. Spis mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og ha et begrenset inntak av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

  1. Få en god energibalanse. En god balanse mellom hvor mye energi du inntar og hvor mye du forbruker er med på å redusere risikoen for helseproblemer. Begrens inntaket av mat og drikke med høyt energiinnhold og lite næring – slik som godteri, brus og andre sukkerrike mat- og drikkevarer. Hvis du samtidig er regelmessig fysisk aktiv (minst 30 minutters aktivitet i moderat intensitet hver dag), bidrar du til å gi kroppen en jevn balanse.

  2. De kjente «Fem om dagen». Forsøk å spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Tre porsjoner grønt og to porsjoner frukt er anbefalt. Jo sterkere farge på en grønnsak eller frukt, jo mer vitaminer og antioksidanter inneholder den gjerne. Boost ditt immunforsvar ved å velge de fargesterke ferske matvarene.

  3. Velg vann som tørstedrikk. Drikk alltid vann når du er tørst. Kroppen består av nesten 80 % vann og er nødvendig for at alle kroppslige funksjoner skal fungere optimalt. Vann inneholder heller ingen kalorier, men kan smaksettes med sitron, lime eller friske bær!