Logg på for å laste ned PDF

Ofte stilte spørsmål

Om ofte stilte spørsmål

I denne spalten gjengis utvalgte spørsmål som er kommet til Revisorforeningens henvendelsessystem. Revisorforeningen har etter beste evne avgitt svar basert på de konkrete saksforhold, men påtar seg ikke rettslig ansvar for riktigheten, fullstendigheten eller anvendeligheten av de svar som er gjengitt.

Fradrag for sponsorkostnader

Kategori: Skatt

Knut eier alle aksjene i AS Invest. Selskapet kjøper og selger aksjer. De fleste inntektene er i fritaksmetoden, men selskapet har også renteinntekter. Knut ønsker å støtte den lokale skiklubben med 50 000 kroner. For dette får han reklameplass på skistadion og i tillegg blir selskapet profilert på klubbens hjemmeside.

Spørsmål: Vil selskapet ha skattemessig fradrag for kostnaden? Hva om Knut sin datter er aktiv i klubben, og gaven øremerkes henne?

Svar: Nei. Sponsorkostnader er kun fradragsberettiget om de har reklameverdi, jf. FSSD § 6-21-5. Reklame er tiltak som går ut på å fremheve selskapets produkter og tjenester for å øke omsetningen. For et selskap som tilbyr produkter og tjenester vil slik profilering kunne være reklame. Det vil da være fradrag for reklameverdien.

Siden AS Invest ikke har noen utadrettet virksomhet, vil kostnaden ikke være reklame for selskapet. Skattemessig vil det være å anse som en gave, og selskapet har ikke fradrag for gaven.

Om skiklubben er medlem i Norges idrettsforbund og registrerer og innrapporterer gaven, vil gaver på inntil kr 30 000 (2018) pr. år være fradragsberettiget for AS Invest, jf. skatteloven § 6-50.

Er Knut sin datter aktiv i klubben og gaven øremerkes henne, vil beløpet være å anse som et skattepliktig utbytte for Knut, og omfattes ikke av fradragsretten etter skatteloven § 6-50.