Logg på for å laste ned PDF

Forskning og revisjon

Om Forskning og revisjon

Kyrre Kjellevold (28) er mottaker av Revisorforeningens doktorgradsstipend og har nettopp påbegynt andre året av sin doktorgrad i revisjon og finansregnskap ved Norges Handelshøyskole. For tiden er han på forskningsopphold ved University of Alabama i Tuscaloosa (USA) der han forsker på revisjonen av virkelige verdier og bruken av verd­settelsesspesialister. I denne spalten vil han presentere relevante forskningsfunn fra inn- og utland i et forsøk på å gjøre forskningen mer tilgjengelig for praktiserende revisorer.

Leverer Big 4 høyere revisjonskvalitet enn mindre revisjonsselskaper?

Tidligere i denne bloggen har jeg drøftet hva begrepet revisjonskvalitet innebærer, og hvor vanskelig det er å måle kvaliteten på en tjeneste som ikke leverer et «synlig produkt». Tilsvarende har forskere møtt utfordringer når de har forsøkt å finne ut hvorvidt «de fire store» revisjonsselskapene leverer høyere revisjonskvalitet enn mindre revisjonsselskaper.

Argumentene for at «de fire store» kan levere høyere revisjonskvalitet enn mindre revisjonsselskaper, er mange. Det kan bl.a. skyldes at de har tilgang til globale kunnskapsnettverk/ressurser, bedre treningsprogrammer for å øke humankapitalen til de ansatte, og styringsprosesser og intern kvalitetskontroll som sikrer at de følger revisjonsstandarder mer konsistent. Det er også mulig at de fire store har bedre risikohåndtering, slik at de er i stand til å skille mellom gode og dårlige revisjonsklienter på en mer finkornet måte.

Forskere møter utfordringer når de forsøker å finne ut om de store revisjonsselskapene leverer høyere revisjonskvalitet enn mindre revisjonsselskaper.

Utfordringer i datanalysen

Utfordringen er at revisjonsklienter og revisorer ikke velger revisor/arbeidsplass tilfeldig, og selv-seleksjon gjør at en direkte konklusjon fra arkivdata blir veldig vanskelig. Undersøker man dataene direkte, kan det være at det er partnerne, og ikke det at de jobber i et at av de fire store revisjonsselskapene, som er avgjørende for en observert effekt når det gjelder revisjonskvaliteten. Tilsvarende kan det hende at revisjonsklienter med allerede høy kvalitet på sin finansielle rapportering velger «de fire store», og at det er årsaken til effekten man finner, og ikke «de fire store» i seg selv.

Benytter data på partnerbytter

Che, Hope og Langli (2017) har i en ikke-publisert studie benyttet et unikt datasett med norske ikke-børsnoterte selskaper fra 2004 til 2012 på et innovativt vis for å prøve å løse utfordringene i analysen skissert ovenfor. De har utnyttet det faktumet at revisjonspartnere ofte blir hentet fra mindre revisjonsklienter til de fire store (77 partnere i deres datasett), og at de da i mange tilfeller tar med seg en stor del av sin klientportefølje.

De analyserer også effekten av selskapsbytte på de 43 partnerne som byttet arbeidsplass fra «de fire store» til mindre revisjonsselskaper. Ved å analysere revisjonskvaliteten som leveres av partnernes revisjonsteam før og etter at de byttet revisjonsselskap, holder man forhåpentligvis effekten som skyldes både partnerne selv og revisjonsklienten, konstant.

Finner en «Big 4-effekt»

De norske forskerne finner at partnerne som går fra mindre revisjonsselskaper til «de fire store», leverer høyere revisjonskvalitet enn sine kolleger i årene før de bytter arbeidsplass. «De fire store» tiltrekker seg derfor ikke uventet partnere med høy kvalitet. Samtidig leverer partnerne enda høyere revisjonskvalitet etter at de har tatt med seg sine klienter til «de fire store». Dette resultatet holder seg selv med flere ulike mål på revisjonskvalitet, og underbygger en spesifikk firmaeffekt knyttet til «de fire store». Motsatt ser partnerne som bytter arbeidsplass fra «de fire store» til mindre revisjonsselskaper, ut til å levere lavere revisjonskvalitet etter byttet.

Det er for tidlig å konkludere om hvor mye høyere revisjonskvalitet «de fire store» leverer i forhold til mindre revisjonsselskaper, men denne studien leverer et viktig bidrag for å øke forståelsen av denne effekten.