Ofte stilte spørsmål
Om ofte stilte spørsmål
I denne spalten gjengis utvalgte spørsmål som er kommet til Revisorforeningens henvendelsessystem. Revisorforeningen har etter beste evne avgitt svar basert på de konkrete saksforhold, men påtar seg ikke rettslig ansvar for riktigheten, fullstendigheten eller anvendeligheten av de svar som er gjengitt.
Periodisering av leiekostnader ved utflytting
Kategori: Regnskap
Spørsmål: Et foretak flytter til nye lokaler, men har en gjenstående leieperiode i de gamle lokalene på ti år. Hvordan skal leiekostnadene for de gamle lokalene regnskapsføres?
Svar: Dersom de gamle lokalene fremleies, skal leieutgiftene kostnadsføres og leieinntektene inntektsføres årlig. Det forutsetter at fremleien gir et positivt resultat. Dersom foretaket ikke får fremleid de gamle lokalene eller fremleien skjer til en lavere pris enn innleien, må dette behandles som en tapskontrakt. Fremtidige leiekostnader må da kostnadsføres, jf. NRS 13 Usikre forpliktelser og betingede eiendeler, punkt 7.2. Dersom det er lang tid mellom balansedagen og oppgjørstidspunktet for leien, må neddiskontering av kostnaden vurderes, jf. NRS 13 punkt 4.3.2.