Jobb og helse

I denne spalten vil medarbeidere i Bwell Norge AS komme med tips og besvare korte spørsmål om jobb og helse. Bwell har utviklet helsefremmende verktøy for å forebygge stress, øke aktivitet og redusere tretthet på arbeidsplassen. Bidraget i denne utgaven er utarbeidet av Pernille Henriksbø Markussen, Helserådgiver & Ernæringsveileder Bwell Norge.

Fem tips for bevaring av ro og stressmestring

  1. Hvordan bevare roen og mestre stress når man er tilbake på jobb etter ferie?

    • Få oversikt over oppgavene dine og lag en plan for når ting skal gjøres.

  2. Hvordan føle kontroll på oppgavene når jeg er stresset?

    • Forsøk å sortere de faktorene som stresser deg. Skriv ned hvilke oppgaver du har som må gjøres i dag, hva som kan vente til i morgen og hva du kan gjøre i neste uke.

  3. Er det lurt å trene når jeg føler meg stresset?

    • Ja, det å være fysisk aktiv og å trene frigjør endorfiner og er godt for den fysiske og mentale helsen. Husk at det er viktig med tilstrekkelig restitusjonstid.

  4. Tips til konkrete ting jeg kan gjøre når jeg føler meg stresset?

    • Ta en liten pause, sett ned tempoet og husk å puste med magen.

  5. Hvordan kan man jobbe langsiktig for å redusere stress?

    • Strukturer og planlegg oppgavene dine og sørg for nok søvn og hvile. Ha en god døgnrytme med sunt kosthold og fysisk aktivitet.