logo

2018 / Utgave 7 / Digitalisering
PDF av orginalartikkel

Slik får du en lønnsom hjemmeside

En hjemmeside er en av de viktigste måtene å markedsføre seg på nett. Her får du tipsene til hvordan hjemmesiden kan gi deg flere kunder og økt kundetilfredshet.

Planlegg

Som alle andre markedstiltak må du lage en klar strategi på hva formålet med hjemmesiden er. En hjemmeside er ikke noe du skal ha bare fordi alle andre har det, den skal ha en konkret arbeidsoppgave med konkrete mål.

Eksempler på mål kan være hvor mye trafikk du skal ha på siden eller hvor mange leads hjemmesiden skal generere. Ved å tenke i disse baner har du allerede begynt å få en lønnsom hjemmeside.

Finn et godt domenenavn

Et godt domenenavn vil bidra til at folk lettere finner hjemmesiden og husker bedriften din. Her er noen tips til hva du bør tenke på når du velger nettadresse:

  • Velg .no eller .com

  • Adressen bør være lett å stave og uttale

  • Unngå trendord og årstall

  • Unngå æ, ø, å

  • Domenet bør gi riktige forventninger til hva som befinner seg på siden

Velg riktig leverandør og verktøy

Det er ikke lett å velge hverken leverandør eller hjemmesideverktøy, for det finnes et hav å velge mellom. Tenk over hvilke faktorer som er viktige for deg. Ønsker du å gjøre alt selv eller trenger du andres hjelp? Vil du ha tilgang til en egen kontaktperson og har du behov for å kunne kontakte support dersom noe skulle oppstå? Dette er kriteriene du minimum bør gå etter for å velge riktig leverandør og system:

  • Egen kontaktperson

  • Support

  • Drift og hosting

  • Automatisk oppdatering av programvare og plugins

  • Responsivt design

  • Søkemotoroptimalisert

  • Mulighet for å redigere selv

Ikke gå deg bort i designet

En vanlig felle mange bedrifter går i, er at det første de tenker på er hvordan designet til hjemmesiden skal være. Design er viktig for å skape et godt førsteinntrykk, men først og fremst bør du prioritere hjemmesidens struktur, innhold og tekniske tilstand, før du til slutt bestemmer deg for sidens utseende. Det er faktisk det på innsiden som teller.

Hjemmesidens innhold

Det vi minimum anbefaler at du har på hjemmesiden din er: kontaktinformasjon, hvilke tjenester du tilbyr og dine UBR’er, også kalt Unique Buying Reasons.

Synliggjør og forklar besøkende hva som er unikt med din bedrift. Kanskje er det lokasjon, din lange erfaring eller spekteret av tjenester du leverer. Uansett hva det måtte være – du må vise det frem!

Et bilde kan si mer enn tusen ord, kan forsterke et budskap og gi et mer helhetlig inntrykk av bedriften din.

Tekst

Godt tekstinnhold er tekst som besvarer dine besøkendes spørsmål. Når du kjøper en hjemmeside, er det fortsatt du som står for innholdet den skal fylles med, og kanskje er det lurt å delegere oppgaven videre til de som kan skrive gode og treffende tekster. Det er ingen vits i å ha en fin hjemmeside om innholdet ikke svarer til de besøkendes forventninger. Her er noen konkrete tips til hva du bør tenke på når du skriver for hjemmesiden din:

  • Dropp CAPS LOCK

  • Ikke bruk masse utropstegn!!!! Du trenger ikke å rope til kundene dine

  • Lov aldri mer enn du kan holde

  • Skriv gjerne slik du kommuniserer med kundene til vanlig

  • Ikke bli for teknisk, men bli heller ikke for platt

  • Unngå uttrykk som for eksempel; «verdens beste» og «byens billigste håndverker»

Bilder

Et bilde kan si mer enn tusen ord og er et viktig visuelt element på hjemmesiden. Det kan forsterke et budskap og gi et mer helhetlig inntrykk av bedriften din. Mange bedrifter gjør grove feil når det kommer til bildebruk, derfor trenger du å vite følgende:

  • Bruk kun bilder du har lov til å bruke. Bilder du har tatt selv, kjøpt eller spurt om lov til å bruke av bildets eier

  • Komprimer bildene før du laster dem opp på hjemmesiden

  • Unngå kunstige/glatte «stock photos»

  • Sørg for at bildet passer formatet du skal bruke det til

  • Gi bildet en beskrivende tittel

Video

Den enkleste og mest foretrukne måten å bruke video på hjemmesiden på, er å lenke til Youtube. Fordelene med dette er at Youtube gjør det enkelt å bygge inn videoen på hjemmesiden med koder du kan lime inn, videoen befinner seg ikke på siden din og gjør den derfor ikke tregere å laste, og videoen lenker videre til en ekstern kanal.

Revisorforeningens avtale med Idium

Revisorforeningen har en avtale som gir våre medlemmer 25 % rabatt på nettsider fra Idium. Dette inkluderer webdesign tilpasset ditt firma, brukervennlig publiseringsverktøy, e-post og gratis support. Det er bare å fylle ut et skjema online, så ordner Idium resten for deg. Oppsettet inneholder bl.a. oversikt over firmaets tjenesteområder, kontaktskjema og en egen kunderelevant nyhetsfeed fra Revisorforeningen.

En nettside fra Idium er også mobiltilpasset og søkemotoroptimalisert mot Google.

Mer om hvordan du går frem for å få ny nettside finner du på: revisorforeningen.no/idiumweb

Hver side er et butikkvindu

Det er ikke slik at alle dine besøkende kommer rett inn på førstesiden din. Hver underside er en potensiell førsteside for dine besøkende. Derfor er det viktig at hver side representerer bedriften på en god måte ved å fortelle hvem du er, hva du holder på med og hvordan man kan komme i kontakt med deg, uansett hvor de befinner seg på siden.

Tenk brukervennlighet

Det skal være lett for de besøkende å navigere seg rundt på siden. Det gjelder uansett hvilken enhet de bruker. Du må derfor sørge for at besøkende enkelt finner svar på spørsmålene sine ved å ha en logisk struktur på siden, en forståelig meny og at hjemmesiden har et responsivt design slik at den er like lett å manøvrere seg rundt på, enten de besøkende bruker mobil, nettbrett eller PC. Den må selvfølgelig også fungere i alle nettlesere.

Synlighet i søk

Er du ikke synlig i søk, går du glipp av mange relevante besøkende som er på utkikk etter akkurat det du tilbyr. Derfor er det viktig kontinuerlig å jobbe med å søkemotoroptimalisere hjemmesiden slik at du oppfyller søkemotorenes krav for å bli synlig på søkeordene som er relevante for deg.

Over 200 faktorer spiller inn når ­Google vurderer et nettsteds rangering i sitt søkeresultat, og det er derfor vanskelig å vite hvor man skal legge igjen mest innsats. Her er de fire viktigste rangeringsfaktorene for Google:

  • Innhold – tekst på hjemmesiden

  • Inngående lenker – andre nettsteder som lenker til din hjemmeside

  • Mobilvennlighet – brukervennlighet på alle enheter

  • Andre tekniske faktorer – Hjemmesidens tekniske tilstand

Om du lurer på hvor du skal begynne, kan det være greit å starte med å ta en søkemotoranalyse av hjemmesiden din for å se hvilke krav den allerede oppfyller, og få forslag til konkrete tiltak som må gjennomføres for å optimalisere siden ytterligere.

Sikkerhet er viktig

At besøkende og informasjonen de legger igjen på siden din er trygg, har mye å si for brukerne, men også for Google. Er ikke hjemmesiden din merket med SSL (Secure Sockets Layer), vil Google merke hjemmesiden din som usikker, og i verste fall nekte besøkende adgang til siden.

SSL krypterer dataene som sendes mellom dine besøkende og hjemmesiden din, slik at uvedkommende ikke får tak i dem. Dataene vi snakker om kan for eksempel være informasjon som besøkende legger igjen i et kontaktskjema, et søk i søkefelt, eller innlogging. Har ikke hjemmesiden SSL, kan informasjonen fra besøkende havne i gale hender.

Starter nettadressen din med https:// har du SSL på siden din, og du har gjort det sikkert for dine besøkende både å oppholde seg der, og å legge igjen informasjon der. Starter nettadressen din med http:// har du ikke SSL og er nødt til å gjøre noe med tilkoblingssikkerheten på siden din.

Analyser med Google Analytics

Google Analytics er et gratis målingsverktøy som sporer og rapporterer trafikk på hjemmesiden din. På samme måte som årsregnskapet forteller deg hvordan det går med en bedrift, vil en Google Analytics-konto fortelle deg om hjemmesiden din fungerer som den skal og hvordan de besøkende navigerer seg rundt på den. Når du de målene du har satt deg, og eventuelt hvilke justeringer trenger du å gjøre?